Uppe i vänstra kanten har man påbörjat en väg upp emot järnvägen som går strax ovanför
På Trafikverkets hemsida beskrivs projektet så här:
Tunnlarna på Bohusbanan mellan Stenungsund - Uddevalla är i stort behov av renovering. Vi ska därför byta ut tunnelportaler och betongkonstruktioner i tio tunnlar.I maj 2023 börjar rivning av portalerna i tunnlarna för att ersätta dem med nya tunnelportaler. Det huvudsakliga syftet är att förlänga tunnlarnas livslängd och öka säkerheten för gods- och persontrafiken. Det är planerat att bli klart december 2023.
I samband med tunnelprojektet kommer det även pågå upprustning av kontaktledningsanläggningen på hela sträckan mellan Uddevalla – Stenungsund. Befintlig kontaktledningsanläggning är över 80 år och är i stort behov av upprustning. Efter upprusningen kommer kontaktledningsanläggningen vara mer driftsäker med mindre driftstörningar och en ökad kapacitet.
Under hela projektet kommer kontaktledningen vara spänningssatt. Det är planerat att vara klart april 2024.
Samtliga plankorsningar kommer att vara ur funktion under hela projektets tid. Det är viktigt att vara uppmärksam vid passage av plankorsningar att inte personal och arbetsfordon är innanför plankorsningen .
Under hela projektets tid kommer järnvägstrafiken att vara helt avstängd. För resenärer kommer ersättningsbussar att tillsättas under hela avstängningen.
Tio tunnlar ska renoveras
Vi planerar att renovera följande tio tunnlar på Bohusbanan mellan Stenungsund och Uddevalla:
Tunnlar Längd
Skår 246 meter
Amdalen 222 meter
Lahagen 78 meter
Bua 239 meter
Ljungskile 106 meter
Hässleröd 34 meter
Skeppsviken 448 meter
Vadbacken Södra 40 meter
Vadbacken Norra 32 meter
Kålgårdsberget 167 meter ///
Vi fick ju annars ett dubbelspår innan Groheds station..? Kanske var rätt i tiden och kostnader likaså.!
SvaraRaderaDet är ett mötesspår, alltså inget dubbelspår.
SvaraRaderaOk
Radera