2022-10-18

Uddevalla Östra 1 minut

När Uddevalla blev platsen för det nybyggda Bohusläns regemente 1913 kom majoriteten av de värnpliktiga från Göteborg. Bohusbanan var nybyggd men järnvägsstationen Uddevalla C låg långt bort från regementet, på anda sidan staden. Och det var där de värnpliktiga var hänvisade att gå av tåget.

Det var en väldigt lång väg att gå för att komma till regementet. När överste Olof Werling Melin tillträdde som regementschef 1915 uppmärksammade han problemet. Han tog då kontakt med Statens Järnvägar och si det blev resultat. SJ beslutade att bygga en hållplats i form av enkel träperrong i närheten av järnvägsövergången vid Västgötavägen. Det blev succé och man döpte hållplatsen till Uddevalla Östra 1 minut. Den var färdig lagom till höstterminen 1915.

På ovanstående bild ser man om man tittar noga träperrongen precis på bortsidan av järnvägsspåren.

Här ser man att det även fanns en bit perrong på andra sidan Västgötavägen. Bortanför järnvägskurvan på bilden ligger dagens Uddevalla Östra.

Hållplatsen Uddevalla Östra 1 minut fanns kvar i decennier. När jag gick på Uddevalla Högre Allmänna Läroverk 1956 -1962 hade jag klasskamrater  från Ljungskile och Svenshögen som kom med tåget varje morgon och klev av här. 

De som kom resande med tåget hann inte till morgonbönen i läroverkets aula utan hade frikort, vilket vi Uddevallapojkar var väldigt avundsjuka på.
Regementschefen Olof Werling Melin var en stor humanist. Mest känd var han för att han skapade det Melinska stenografisystemet 1892. Systemet används än idag och det finns ett förbund vid namn Melinska Stenografförbundet.

Han bidrog dessutom starkt till att Karl Gerhard inledde sin revykarriär. Karl Gerhard (Johnsson) gjorde sin värnplikt vid Bohusläns regemente och satte upp sin första revy i regementets gymnastiksal. Den var så bra att överste Melin ordnade med att han fick flytta ner sin revy till Uddevalla Teater. Succén var given där också. Den spelades flera kvällar.  //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar