2021-11-10

AEROSEUM - värt ett besök

På tisdagen ordnade Bohusläns regementes kamratförening en resa till Aeroseum i Göteborg. Aeroseum ligger i de gamla berghangarerna således under jord.
 
Här finns mycket att skåda. Det mesta vad gäller flyg, även alla typer av helikoptrar.

Den här stora Vertholhelikoptern känns igen, inte minst från alla ubåtsjakter genom åren. Och just detta exemplar flyger man fortfarande med. En gång om året monteras rotorbladen på och den dras ut från hangaren för att sedan lyfta från marken. Allt för att hålla liv iden.
Här finns alla SAAB-tillverkade modellerna. J 29, Flygande tunnan, närmast. Och efter den står de på rad. Lansen, Draken, Viggen och Gripen.
Med på resan var Ebbe Börjesson. Han håller här en egentillverkad trämodell av Flygande tunnan i handen. Ebbe gjorde lumpen 1958 och tillsammans med tre kamrater ansvarade han för en J 29:a.
Den 25 september 1958 inträffade en tragisk olycka med en J 29:a. På bilden är jetmotorn borttagen men då motorn startades och varvades upp fungerade det här röret som en mycket stark "dammsugare". Medan en kamrat satt i cockpit uppehöll sig en annan kamrat framför flygplanet. Han kom för nära flygplanet och sögs in i röret och förolyckades. Ebbe var själv en bit ifrån när detta hände men fick vara med om att krypa in och dra ut det som var kvar av kamraten.

Minst tre sådana dödsolyckor inträffade med Flygande tunnan.  //

1 kommentar:

  1. Flygteknikern karl-Erik Hellberg sögs in i motorn efter motorbyte på Ivar Blå Rudolf och omkom omedelbart och detta skedde 25 September 1958 . Efter denna händelse blev det obligatoriskt med sk munkorg på J 29 och räddade faktiskt ett liv veckan efter den tragiska händelsen

    Gå gärna in på min F 9 hemsida www.gotaflygflottilj.se
    Jag har dessutom Sveriges största samling av saker från F 9 och söker efter saker dag & natt

    SvaraRadera