Jag läser i dagens Bohusläningen att Uddevallahem har dammat av en gammal plan och vill bygga ett nytt hus med 40 lägenheter på Tureborg. (På den högra p-platsen på bilden)
När Uddevallahem byggde husen på Tureborg 1959-63 var det planerat att redan då bygga ett hus på tomten. Men så upptäckte man att man då skulle komma att bygga mitt på reserverad mark för den tänkta kanalen Uddevalla - Vänersborg. Efter att man sprängt och jämnat till marken blev det därför stopp på bygget och tomten gjordes om till parkering.
Den sträckningen på en tänkt kanal är antagligen ganska okänd idag men om man bygger där utesluter man i alla fall möjligheten till ett kanalbygge just där. Om detta har jag skrivit tidigare på Uddevallabloggen och tillsammans med Ulf G Eriksson i vår bok Historien om Uddevalla. Läs mer här http://uddevallare.blogspot.se/2007/11/kanalplanerna.html#links

