2024-08-16

Bohusbanans stationshus står som monument över en misslyckad järnvägssatsning

Grohed station sedan länge nedlagd och nu i privat ägo.

I slutet av 1800-talet påbörjades byggandet av järnvägen genom Bohuslän med sikte mot Oslo. Planerna var en stambana mellan Göteborg och Oslo med bro över Svinesund. Sverige var sedan 1814 i union med Norge. På den svenska sidan, dvs genom Bohuslän,  satte man igång med stor frenesi att bygga järnvägen. SJ:s järnvägsarkitekt Folke Zettervall anlitades  för att rita stationsbyggnaderna. De skulle vara pampiga och passande för en sådan viktig järnväg. 

Första färdiga etappen mellan Uddevalla och Skee invigdes 15 december 1903. I annons i Bohusläningen kunde man läsa att "de resande uppmanas att medföra egen belysning". 

Från Skee skulle järnvägen fortsätta över Svinesund.

Unionen mellan Sverige och Norge upplöstes 1905 och då ville norrmännen inte vara med längre. Men arbetena på den svenska sidan gick vidare. Södra etappen av det som skulle bli Bohusbanan pågick då som bäst. Hela sträckan mellan Göteborg och Uddevalla blev klar 1909.

Stenungsund stn

Hogstorps station lades ner 1971 och är idag riven.

Zettervalls stationsbyggnader var väldigt lika till arkitekturen. Uddevalla var den största. 
Grohed stn



Ljungskile stn

Rabbalshede stn

När järnvägen inte kunde fortsätta från Skee över Svinesund köpte SJ in den då privata järnvägen Skee - Strömstad. Den stationsbyggnaden är den enda som inte är ritad av Zettervall utan av en annan känd arkitekt A V Edelsvärd.

Som de flesta vet pågår det sedan några år ett arbete att få till stånd en järnväg på betongpålar genom Bohuslän och in i Norge. Projektet kallas Skagerrakbanan. Det har varit många ord men väldigt lite verkstad. Men planerna skall inte vara nedlagda. Man kan läsa mer om dessa här https://www.skagerrakbanan.com/sv/

Visst var det synd att unionsupplösningen 1905 förstörde de ursprungliga planerna på en stambana mellan Göteborg och Oslo genom Bohuslän. Vill man idag resa med tåg till Oslo från exempelvis Uddevalla så får man resa via Öxnered och de ödsliga markerna i Dalsland. Fortfarande förordar Västra Götalandsregionen den sträckan.

Varje gång jag ser någon av Zettervalls stationsbyggnader tänker jag på Unionsupplösningen. Stationshusen står som monument över en misslyckad järnvägssatsning.

Uddevalla C är den största stationsbyggnaden. Det är den enda som statliga Jernhusen fortfarande  äger. Alla andra stationsbyggnader har sålts. En del är rivna men många står kvar.   /// 

7 kommentarer:

  1. Intressant. Tack. Hade också varit intressant om du vet något om och i så fall ville berätta om den järnvägssträckning som sägs en gång hade planerats vara över Sunningesund

    SvaraRadera
  2. Intressant läsning och sorgligt på samma gång. Att vara servicevänliga är väl inte SJ ledningen starka sida. Tack för info Gunnar

    SvaraRadera
  3. Observera på bilden att det går ett järnvägsspår FRAMFÖR stationsbyggnaden i Uddevalla, med en järnvägsbom, som på bilden står rätt upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilden är väl tagen från norr?

      Radera
    2. Eftersom gården Underås syns till höger så är bilden tagen från söder. År 2007 behandlades UWHJ gamla sträckning på bloggen https://www.uddevallabloggen.se/2007/07/herrljungabanans-gamla-strckning.html och där finns en otydlig gammal kartbild som visar att det fanns ett spår framför stationen./Per N

      Radera
  4. Här får vi stationerna på ett bräde! Vilken kapitalförstöring!

    SvaraRadera
  5. Kollade informationen om projektet Skagerrakbanan som beräknas (tros) vara klar 2030. :-)
    Sista informationsmötet som hölls var tydligen 2022.
    Information b.l.a. om när man kan köpa biljett?!
    Vilka drömmar.
    Väck mig när den är klar....

    SvaraRadera