2025-10-31

Idag lättade isbrytaren ALE ankar och lämnade Uddevalla

Tipstack Lennart Gustafsson

Nyligen lämnade isbrytaren YMER Uddevalla och idag var det dags för kollegan ALE. Destination Oxelösund.

Isbrytaren Ale är en av Sjöfartsverkets isbrytare och har en mycket specifik och viktig roll

i det svenska isbrytningssystemet.

Den skiljer sig från de större, Östersjöbaserade isbrytarna (som Atle-klassen) på flera viktiga punkter.


Huvuduppdrag: Vänern och Göta älv


Ales främsta operationsområde är Vänern och Göta älv. Dess uppgift är att se till att den kommersiella

sjöfarten kan fortsätta under vintern till och från de viktiga hamnarna i Vänern, som Karlstad,

Kristinehamn och Vänersborg.


Specialdesignad för slussarna

Det som gör Ale unik är dess design. För att kunna utföra sitt uppdrag måste den kunna passera

genom slussarna i Trollhätte kanal.


 * Smalare design: Ale är betydligt smalare än de stora isbrytarna. Den är byggd med dimensioner

som precis klarar av slussportarna.


 * Mindre storlek: Den är generellt mindre, kortare och har ett grundare djupgående än

sina "syskon" som opererar i Östersjön.


Byggår och historia


 * Byggd: 1973

 * Varv: Wärtsilä-varvet i Helsingfors, Finland (samma varv som byggde de större och

mer kända isbrytarna i Atle-klassen: Atle, Frej och Ymer).


 * Namn: Namnet "Ale" följer traditionen att döpa Sjöfartsverkets isbrytare efter mytologiska

eller fornnordiska teman.


Sammanfattningsvis är Ale en specialbyggd isbrytare som är helt avgörande för att hålla

Sveriges största insjö, Vänern, öppen för handelssjöfart under kalla vintrar. ///

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar