2011 byggde Gustafsbergsstiftelsen om Snäckan som sedan dess har utökat sitt öppethållende med påföljd att trafiken har utökats väsentligt. Många fler besöker Gustafsberg.
Angående flexlinjen fick jag sent omsider detta svar:
Det avtal som kommunen har med Västtrafik gällande Flexlinjen gäller huvudsakligen trafikuppdrag att trafikera centralorten Uddevalla inklusive Herrestad/Torp. Trafikeringen med Flexlinjen har en planering där det finns utrymme för tre bussar att köra. Västtrafik meddelar att många turer i veckan är helt fullbokade och att man kan vänta till nästa tur. Om vi skulle utvidga Flexlinjens trafikeringsområde kommer det att leda till att fler turer blir fullsatta, vilket kommunen och Västtrafik bedömer skulle leda till att färre vill resa med Flexlinjen. Det är också så att det ligger utanför avtalat trafikuppdrag att trafikområden utanför centralorten Uddevalla inklusive Herrestad/Torp. Det är därför inte möjligt att trafikera Gustafsberg med Flexlinjen enligt nuvarande avtal. Vi tar till oss de synpunkter som kommer in till kommande planeringsarbete och du är inte den första som önskar Flexlinje-mötesplats på Gustafsberg.
Om vi skulle utvidga Flexlinjens trafikeringsområde kommer det att leda till att fler turer blir fullsatta, vilket kommunen och Västtrafik bedömer skulle leda till att färre vill resa med Flexlinjen.
Är det någon mer än jag som inte förstår logiken i den meningen??
Buss nr 9 är nu indragen och har ersatts genom att Ljungskilebussen 821 är tänkt att göra en avstickare till Gustafsberg. Jag kollar sommartidtabellen för perioden 16 juni - 17 augusti som nu ligger i Västtrafiks ToGo-app och gör följande iakttagelser. Jag tar torsdagen den 19 juni som exempel.
Kampenhof - Gustafsberg kl 09.45, 13.45, 16.20. Tre turer, alltså en minskning med en tur.
Gustafsberg - Kampenhof kl 10.05, 14.05, 17.05. Tre turer, alltså en minskning med en tur.
Ingen hållplats för Flexlinjen således. De närmsta hållplatserna ligger på Svenskholmen respektive Höjentorp.
För övrigt verkar det som att hållplatsen vid Landbadet är indragen? Den finns i alla fall inte med i tidtabellen.
Jag hade hoppats att det skulle bli en förbättring i den nya tidtabellen och inte en försämring.
Riktigt dåligt Västtrafik och Uddevalla kommun!! ///
Det finns ingen logik i den meningen, den är skriven av K I, alltså Korkad Intelligens.
SvaraRaderaEn stilla undran infinner sig. Hur många fullsatta bussar behövs det i västtrafiklogiken för att antalet passagerare blir noll? Då antar jag att alla linjer läggs ner på grund av brist på resenärer?
SvaraRaderaKan vi se fram emot ett nytt avtal med lite mindre otur i tänkandet och kanske
med någon logistikutbildad närvarande? Om det går, gärna någon som är lite verklighetsorienterad? Observera att det behövs ett nytt avtal och att detta är ett problem och inte en utmaning!
T.G.
Jag håller verkligen med och kan inte alls förstå den meningen. Samtidigt tar man bort 6an*s tur till Unda, som jag tycker är otroligt korkat. Eftersom jag numera kan åka gratis med Västtrafiks bussar, hade det varit trevligt att bara kunna ta en tur till havet. Alternativet blir Badbåten, men då är det en helt annan taxa. Jag minns när jag flyttade hit 1986 då hette det Bohustrafiken och en resa ToR med badbåtarna kostade 16 kronor - men saker och ting föränd-
SvaraRaderaras och med allt vad det innebär, så konstaterar jag att "det var bättre förr".
pensionären
Vi vanliga människor som inte är utbildade förstår oss inte på sådana här komplicerade saker. Det är dags att sätta ner foten och ställa etablissemanget till svars på allvar!!! Nu får det vara nog!
SvaraRadera