2025-10-19
2025-10-18
Regementets 300-årsjubileum 1961 på Samneröd
Det tror jag stämmer. Och jag har sett bilden tidigare. Och jag var själv där. ///
2025-10-17
Han blir ny VD för Uddevalla Hamnterminal
Henrik Vuorinen
PRESSMEDDELANDE
2025-10-15
Skeppsviken och muddringsarbeten
Det har muddrats oändligt många gånger i Uddevalla. Första gången var då staden fick statsbidrag för att muddra en ränna i Sunningesund. Det var 1772.
Jag söker på muddring i Tidningsarkivet och får följande träfflista:
Datum Innehåll
1861-07-11 Muddring i hamnen i Uddevalla. Hamn.
1865-04-04 Sunningesund skall muddras upp. (igen - en av otaliga gånger)
1887-10-01 Gustafsbergs badhusdirektion beslöt att muddra utmed kajen vid badorten. Hamn.
1887-11-10 Muddringsarbetet vid Gustafsberg avslutat. Bad.
1908-08-08 Muddringen i hamnen återupptages. Hamnkajen har dragits in 4 meter vid Sannes.
1912-05-09 Muddringsarbetet i hamnen börjat.
1925-01-03 Sjön Hällungen skall sänkas en halv meter genom muddring av Bratteforsån. Natur.
1932-11-14 Kanalbygget vid Soten. 350.000 kbm lera. Har redan bortmuddrats.
1936-01-18 Sveriges största mudderverk till Uddevalla, södra kajen muddras till 3 m djup.
1936-02-19 Muddring i Uddevallas hamninlopp beslutad för 132 000 kr. Hamn. Politik.
1936-02-19 Hamnens inlopp bör uppmuddras för 132 000 kr. Hamn.
1936-02-19 Beslut om att muddra i hamnen för 132,000 och krav på ändå mera. Krav på stora fyllnadsanslag till folkskolan. Politik.
1936-05-29 Ute vid Svenskholmarna pågår muddringsarbete. Piren för småbåtshamn.
1936-07-25 Muddringen börjar på måndag vid Malö. Farleder.
1937-01-09 Två storskrällar i Malö sund till hösten. Muddringarnas år i fjol, fångdammarnas i år. Farled.
1937-10-18 Hamninloppet till Uddevalla muddras upp. Hamn.
1937-11-22 Gammalt vrak i Björnsundet har anträffats under muddringsarbetet i Malösundsleden. Båtar.
1937-11-26 Båtintressen i Örekilsälven. Munkedals motorklubb planerar muddring i älven och båthamn vid Kvistrum.
1938-05-18 Stora arbeten igångsättes i Uddevalla. Klart för Göteborgsvägen, vattenverket och muddringen.
1938-07-08 Hamnmuddringen i Uddevalla klar i nästa vecka. Hamn. Bild.
1938-07-09 Muddringen i Uddevalla hamn är snart färdig.
1938-07-14 Muddringen i Uddevalla hamn avsynad i går. Medelvattendjup på 8.3 meter i hela hamninloppet.
1939-10-25 I anslutning till arbetena vid Badökajen föreslås uppmuddring av ränna.
1939-11-01 Nu skall det åter muddras i hamnen- och ett stort mudderverk har anlänt till Uddevalla.
1939-11-21 Betydande arbeten i beredskap i Bohuslän. Bl.a. kajer och muddring i Uddevalla hamn. Arbetsmarknad.
1946-10-17 Muddring till 7 meters djup från den blivande kajen vid varvet till Brattås. Hamn.
1947-10-28 Muddring i Uddevalla hamn, inseglingsrännan och vid Badökajen.
1953-03-25 Muddring utanför Lövåsberget.
1954-05-12 Sjöfartsmonument i Uddevalla, ankare placeras vid Västerbron, hittades vid muddring. Hamn.
1974-04-26 Byfjordens vatten renare sedan muddring började! Miljö. Bild.
1975-02-20 Varvsmuddret vill Uddevalla lägga på Sund. Hamn.
1982-02-26 Uddevallaföretaget, Lundqvists Muddrings AB, fick jobbet att fördjupa Hirtshals hamn. Farleder. Hamn. Bild.
1988-09-28 Bratteforsåns utlopp behöver muddras. Natur.
1995-09-28 Uddevalla hamn vill muddra vid Sunningesund och inne vid kaj.
1997-01-24 Muddring pågår nu i Sunningesund.
1997-04-11 Göteborgare riskerar fängelse för muddring på Orust.
2000-04-11 Muddring ger nya båtplatser utanför bostadsrättsföreningen Hamnskär på Smögen. ///
2025-10-14
Var är korvkiosken?
Men ingen tycks veta vad som hänt med kiosken. Vet du??? ////
2025-10-13
Sista dagarna med vänstertrafik?
2025-10-12
Berättarkafé måndag den 13 oktober kl 14 i Wessmanska huset
På måndag den 13 augusti kl 14 är det dags för nästa berättarkafé i Wessmanska huset, Södra vägen 7. Vi berättar minnen för varandra och fikar förstås. Har du något du vill berätta om eller veta mer om så sitter ju här en stor grupp Uddevallakännare.
ALLA VÄLKOMNA!! ///
2025-10-10
Nu rivs Äsperödshemmet
Först ut är den västra flygeln. Där tillbringade min mor sina sista dagar tills hon gick bort 2001. I dessa dagar är det mycket i media om hemtjänst och äldreboende etc. Jag upplevde personalen på Äsperödshemmet som fantastiska. Min mor stortrivdes. Det gjorde även min mormor som avled 1959 efter en lång tid på Äsperödshemmet.
Äsperödshemmet byggdes 1952 så det hade sina år på nacken. Redan från början tyckte stadsläkaren att det var för litet.
1980-1981 genomfördes en större ombyggnation.
Foto Arne Andersson
I samarbete med beställaren Socialnämnden på Uddevalla kommun har Uddevallahem nu påbörjat arbetet med att förnya och stärka äldreomsorgen i Uddevalla genom nyproduktion av ett helt nytt och modernt vård- och omsorgsboende på Rydingsberg, Äsperöd.
Det nya boendet kommer att omfatta 60 lägenheter och rymma moderna gemensamhetsutrymmen, personalutrymmen, tillagningskök, teknikrum, skyddsrum och reservkraft. Den nya byggnaden får en bruttoarea på cirka 5 220 kvadratmeter.
I Tidningsarkivet hittar jag artiklar om Äsperödshemmet enligt nedanstående träfflista:
Datum Innehåll
1952-08-21 Äsperödshemmet byggs. Byggnad. Sjukvård.
1956-09-18 Skulpturen Flicka med näckrosor har flyttats till Äsperödshemmet från Skansplan. Staty.
1962-02-27 Stadsläkaren anmärker: Äsperödshemmet är för litet. Sjukvård.
1965-11-09 Tjugo pensionärslägenheter byggs vid Äsperödshemmet. Bostad.
1966-11-24 Pensionärsarbeten utställda det var trängsel vid stånden på Äsperödshemmets julmarknad. Utställning.
1969-10-16 Byggstart i december för nya Äsperödshemmet. Byggnad.
1970-04-30 99 år fyller fru Johanna Amalia Arvidsson, Äsperödshemmet i Uddevalla. Bild.
1976-03-01 Äsperödshemmet får vänta. Paragrafer stoppar behövlig ombyggnad. Sjukvård. Bild.
1978-01-26 Äsperödshemmet måste byggas om eller byggas nytt.
1980-10-03 Än en gång hotar yrkesinspektionen att stänga Äsperödshemmet. Sjukvård.
1980-10-30 Äsperödshemmet byggs om senast i maj 1981. Byggnad. Sjukvård. Bild.
1981-11-18 Mångmiljonanslag för ombyggnaden av Äsperödshemmet. Sjukvård.
1982-10-19 Äsperödshemmet renoverat. Handikappvänlig toalett med dusch i varje rum. Social. Bild.
2004-10-23 50 år med Äsperödshemmet i Uddevalla. Jubileum. Sjukvård. Bild. ///
2025-10-08
Ångbåten Viking
Där på andra sidan log det ett båtvarv som har haft olika namn. Det vanligaste var nog Uddevalla Båtvarv. I april 1925 inträffade en svår brand på det varvet. Ett 20-tal båtar blev lågornas rov.
Framlidne kulturpersonligheten Sune Sundberg berättade en gång för mig att han var född och uppväxt i det högra mindre huset på bilden. ///
2025-10-07
Trumma och trumpet på Bohusläns regemente
Jag har ett fotografiskt vykort utan avsändare eller postbefordrat.
Med lite förstoring av vykortet kan man se att soldaterna i nedre raden
har 17 på sina axelklaffar och därmed vårat kära Bohusläns
regemente. Bilden är särskilt intressant, eftersom den unge
trumslagarpojken är en naturlig bild i dåtidens militära organisation.
Trumma och trumpet bildade "spelet" i dåtidens kompaniorganisation.
Spelets uppgift var att spela signaler, såväl i fred som krig.
Trumslagarpojken på bilden är inte precis lastgammal. men säkert väldigt
stolt över sin plats i kompagniet.
Mvh
Lars Barkman ///
2025-10-05
Lugnet lägrar sig över Gustafsberg
Sommargästerna har förberett sina hus inför vintern.
2025-10-04
När kan den här bilden vara tagen?
2025-10-03
Musikuppvisning i idrottshallen
Insänt av Lars Barkman. Bild 1
vad jag vill minnas.
2025-10-02
Brandsyn i Uddevalla 1923
Foto Amalia Olsson
Insänt av Kjell-Åke Lanestam
Från vänster: Byggmästare Svahn, konstapel Widell, brandmästare Johansson, Stadsfskal Wendt, skorstensfejare Lundgren samt kakelugnsmakare Johansson.
År 1923 var ett viktigt år, eftersom den nya Brandstadgan trädde i kraft i Sverige. Den föreskrev bland annat att allmän brandsyn skulle genomföras minst en gång per år i städer och andra tätorter.
Hur Brandsynen Gick Till
Brandsynen var en viktig del av det förebyggande brandskyddet. Den utfördes i regel av en brandsynenämnd eller av brandchefen i samarbete med skorstensfejarmästaren (sotaren).
Kontroll av Uppvärmningsanordningar:
Ett av de viktigaste momenten var kontrollen av eldstäder, rökkanaler och skorstenar. Skorstensfejarmästaren såg till att de var i gott skick, inte hade farliga sprickor och att sotning skedde regelbundet.
Kontroll av Byggnadens Brandskydd:
Man granskade allmänna åtgärder för att hindra brandspridning, som till exempel brandmurar mellan fastigheter (i städer).
I flervåningshus kontrollerades ofta gemensamma utrymmen som vindar och källare för att se till att inget brandfarligt material förvarades där på ett riskabelt sätt.
Kontroll av Brandredskap:
Brandsynen innebar en kontroll av att hushållen och fastigheterna hade de brandredskap som krävdes enligt den lokala brandordningen. Det kunde vara:
Vattentunnor (i de fall vattenledningar inte fanns eller var otillräckliga).
Brandhinkar.
Brandstegar eller annan utrustning för räddning från fönster.
Spett och yxor för rivning.
Uppmätning av Skador (tidigare):
Även om fokus 1923 var på det förebyggande, var brandsynen historiskt kopplad till det äldre systemet med brandstod där man mätte skadan efter branden för att bestämma ersättning. Försäkringsbolagen genomförde ofta också egna syner för att kontrollera att deras villkor uppfylldes.
Påbud om Åtgärder:
Om man fann brister vid brandsynen fick fastighetsägaren ett påbud att åtgärda dessa inom en viss tid. Det kunde handla om allt från att reparera en skorsten till att ta bort brandfarligt skräp från vinden.
Kort sagt gick brandsynen ut på att systematiskt kontrollera alla delar av en fastighet som kunde orsaka brand eller bidra till att elden spreds, samt att säkerställa att nödutrustning fanns på plats. Syftet var att minimera brandrisken i staden. ///
2025-10-01
Jennie Sahlsten blir ny VD för Uddevallahem
Pressmeddelande från Uddevallahem:
Jennie Sahlsten blir ny VD för UddevallahemJennie Sahlsten har utsetts till ny VD för Uddevallahem. Jennie tillträder sin roll den 1
april 2026 och kommer närmast från Järfällahus AB, där hon har varit VD sedan 2020.
Jennie har en gedigen bakgrund inom bygg- och fastighetsbranschen med en mångårig
erfarenhet från ledande befattningar, bland annat inom Enköpings hyresbostäder,
Erlandsson Bygg och NCC Construction Sverige AB.
medarbetare som trivs väldigt väl. Jag känner mig förväntansfull och ser fram emot att få lära
känna alla nya medarbetare, hyresgäster och samarbetspartners, säger Jennie.
David Sahlsten (KD), styrelseordförande för Uddevallahem, kommenterar: - Vi är mycket glada över att få välkomna Jennie till Uddevallahem och ser en stor tillgång i hennes tidigare erfarenheter. Hon har en bevisad förmåga att leda och leverera resultat och vi är övertygade om att hon är rätt person att leda företagets fortsatta utveckling.
2025-09-30
Ett 70-årigt kompisgäng på Gustafsberg
2025-09-29
Kyrkogårdsgatan
Finns det inte ett sådant värn ja då måste terassen vara byggd före andra världskriget.
Vet du som läser detta hur det ligger till? ///
2025-09-28
Henrik Berggren skriver om Uddevallasonen Axel Wenner-Gren
Henrik Berggren och Sten Torgerson flankerar bysten med Uddevallasonen Axel Wenner-Gren
Idag fick Uddevalla besök av journalisten och författaren Henrik Berggren som just inlett arbetet med att skriva en historik om Axel Wenner-Gren. Han träffade Sten Torgerson och undertecknad under några timmar och som synes här vid bysten av Wenner-Gren på Agnebergsskolans gård.Sten och jag delade med oss av våra kunskaper om Wenner-Gren och Uddevalla vid tiden för hans födelse 1881 och framåt.
Berggrens böcker har framförallt behandlat historiska, idéhistoriska och samhälleliga frågor. Han har bl a skrivit böcker om Olof Palme och Dag Hammarsköld.Bysten med Wenner-Gren invigdes 1964 i Margretegärdeparken i närvaro av hans änka. Uddevalla stad hade hoppats på en donation från Wenner-Gren, men därav blev intet. Och bysten försvann efter en tid.
1993 sattes den upp på nuvarande plats efter initiativ från Agnebergsgymnasiets rektor Sten Torgerson. Den hade då legat i Bohusläns museums magasin i många år.
Framlidne Ove Peterson skrev en artikel om Wenner-Gren här på bloggen för några år sedan. Absolut läsvärd. Du hittar den genom att KLICKA HÄR . ///
2025-09-27
Järnvägsspåret till Junohus
När den nya husfabriken i södra hamnen (Anegrund) skulle etableras var det nödvändigt att bygga ett industrispår dit. Och för den sakens skull byggdes Västerbron som på köpet fick en landsvägsdel.
Här ser vi spåret som utgick från Hamnstationen, dvs ursprungligen stationen för Herrljungabanan (1867) och Lelångenbanan (1895). ///
2025-09-26
Fiskelycka
2025-09-25
Kampenhofs AB: Från Storslagen Industriepok till Modern Knutpunkt i Uddevalla
Artikeln är delvis genererad av Googles AI-verktyg Gemini.
Kampenhofs AB var en gång Uddevallas pulserande hjärta, ett bomullsspinneri och väveri som under nästan ett sekel dominerade stadens industriella landskap. Från sin grundande 1856 till nedläggningen 1954 var företaget inte bara en av stadens största arbetsgivare, utan också en symbol för industrialismens framväxt i regionen. Idag lever namnet Kampenhof vidare, men i en helt ny skepnad som stadens centrala buss- och kollektivtrafikknutpunkt.
En Storslagen Start och Industriell Glansperiod
Initiativet till Kampenhofs AB togs av framstående lokala personligheter: major Mikael Koch, grosshandlare Nils Sirenius och disponent Robert W. Bley. Den sistnämnde kom att leda företaget fram till 1889 och spelade en avgörande roll i dess tidiga framgång. Fabriksbyggnaden, som uppfördes 1856–1857 vid Västerlånggatan, var ett arkitektoniskt landmärke. Den ritades av den välrenommerade arkitekten Adolf W. Edelsvärd, som annars är mest känd för sina stationshus runt om i Sverige. Byggnaden, med sina influenser av nygotik, ansågs vara en av landets vackraste industribyggnader och blev en symbol för det moderna Uddevalla som reste sig efter den förödande stadsbranden 1806.
Produktionen startade 1858 och fabriken var utrustad med den senaste tekniken importerad från England. Tillverkningen var mångsidig och inkluderade bland annat garn till fiskeredskap och segelduk, vilket var passande för kuststaden Uddevalla. Drivkraften kom initialt från en ångmaskin på 80 hästkrafter, vilken senare, år 1916, ersattes av elektricitet.
Kampenhofs AB växte snabbt och blev en avgörande motor för stadens ekonomi och befolkningstillväxt. År 1920 hade företaget en personalstyrka på 270 personer, en siffra som ökade till 330 anställda vid mitten av 1940-talet. Under sin storhetstid var Kampenhof en av de tre stora industrierna i Uddevalla, tillsammans med Uddevalla Tändsticksfabrik och konfektionsfabriken Schwartzman & Nordström (Tiger).
Nedgång och Slutet på en Epok
Efter andra världskriget mötte den svenska textilindustrin allt hårdare konkurrens från utlandet. Liksom många andra teko-företag drabbades Kampenhofs AB av ekonomiska svårigheter under 1950-talet. Trots sin långa och framgångsrika historia begärdes företaget i likvidation den 30 september 1954, och en nästan hundraårig industriepok i Uddevalla gick i graven.
Den ståtliga fabriksbyggnaden stod kvar i nästan tre decennier efter nedläggningen, ett tyst vittne om en svunnen tid. Trots sitt arkitektoniska och historiska värde revs byggnaden 1982 för att ge plats åt ny utveckling.
Kampenhof Idag: En Modern Knutpunkt
Även om fabriken är borta lever namnet Kampenhof vidare med stark förankring i Uddevallas medvetande. På den historiska marken där spinneriets vävstolar en gång arbetade, invigdes 1990 Uddevallas nya bussterminal, som naturligt fick namnet Kampenhof.
Idag är Kampenhof en central och livlig knutpunkt för allmänna kommunikationer i staden och regionen. Härifrån avgår stadsbussar, regionbussar och expressbussar som förbinder Uddevalla med orter som Göteborg, Strömstad, Trollhättan och Lysekil. I anslutning till bussterminalen finns även en stor parkeringsanläggning som förvaltas av fastighetsbolaget EHF AB (Erik Hemberg Fastighets AB9.
Därmed har platsen genomgått en total omvandling – från att ha varit en central plats för industriell produktion och arbete till att bli en modern infrastrukturnod för resande och mobilitet. Namnet Kampenhof påminner Uddevallaborna om en viktig del av stadens historia, samtidigt som det idag representerar rörelse och framtid.
2025-09-24
En upplevelse från Östberget i morse
I morse hade Uddevalla en ny inramning. Från Östberget fick man en upplevelse av att ha havet alldeles i närheten. Men det var den låga lufttemperaturen som skapade en tät dimma närmast kusten där vattnets temperatur fortfarande är hög.
/Nils ///
2025-09-23
Kokgrop på Backamo
Ett fotografiskt vykort från Backamo. Befälet med sin tropp övar
matlagning med tillhörande vask av kokkärl.
Avsändaren visar på en fantastisk skicklighet att skriva med bläck och penna.
Ofta har man "svårt" att läsa vad avsändaren skrivit, men här råder det ingen tvekan!
Mvh
Lars Barkman
2025-09-22
Berättarafton onsdag 24 september på Bohusläns museum
ALLA HJÄRTLIGT VÄLKOMNA!! ///
2025-09-21
Busstigen på Gustafsberg
1949 öppnade därför skolhemmet men till skillnad från tidigare skedde här ingen utbildning utan pojkarna (ja det var fortfarande bara pojkar) gick i skolan inne i Uddevalla. Men man fick mat och logi på Gustafsberg.
Och för att komma till skolan bekostade Gustafsbergsstiftelsen en buss som körde pojkarna fram och tillbaka från Gustafsberg till Uddevalla. Jag tror att de flesta gick på realskolan på Uddevalla Högre Allmänna läroverk, nuvarande Agnebergsskolan.
Bussen hämtade pojkarna framför varmbadhuset och efter frukosten sprang pojkarna ner till bussen på den här stigen som ju var en genväg. Det är alltså tusentals fötter som trampat upp den och den finns kvar än idag.
Och jag ser ibland att folk använder den. Själv undviker jag den numera efter att jag för några år sedan halkade och stukade foten något så in i ...... Jag skulle ha en stadsvandring på kvällen men det gick förstås inte med en svullen fotled. ///
2025-09-19
Vandring på Norra kyrkogården söndag 21 september kl 15
Guide Gunnar Klasson
Samling innanför huvudentrén vid järnvägsspåren.
Avgift 50 kr som oavkortat tillfaller Uddevalla Hembygdsförening.
VÄLKOMNA!!! ///
2025-09-18
Gamla idrottshallen rivs
Markanvisningstävlingen för Windingsborg är avslutad
Markanvisningstävlingen för utvecklingen av området vid Windingsborg i Uddevalla är nu avslutad. Två olika förslag har lämnats in där det ena kommer från Hanssons Hus Entreprenad tillsammans med Nils Freckeus Arkitekter (H2). Det andra inkomna förslaget, Walkesborgs Terrasser, har tagits fram av Riksbyggen, Uddevallahem och Forshem Fastigheter.
Jury och beslutsprocess
I beslutsunderlaget för markanvisningstävlingen bestämdes att kommunstyrelsens presidium utgör jury. Följande personer ingår i juryn.Martin Pettersson (kommunstyrelsens ordförande),
Henrik Sundström (första vice ordförande),
Ingemar Samuelsson (andre vice ordförande).
I juryns bedömning görs en sammanvägd bedömning på gestaltning och arkitektur, historisk koppling, anpassning och mervärde till staden, pris och genomförbarhet och tidsplan och projektstart.
Ärendet behandlas i kommunstyrelsen 24 september. På oktober månads kommunfullmäktigesammanträde fattas beslut om slutlig vinnare i markanvisningstävlingen. Efter kommunfullmäktiges beslut tas det fram ett markanvisningsavtal som reglerar markanvisningen mer i detalj.
2025-09-17
Vem f-n skall man rösta på i kyrkovalet på söndag?
2025-09-15
Fartygslaster med holländskt tegel återuppbyggde Uddevalla efter branden 1806
Transporten av det holländska teglet till Uddevalla var en process som helt förlitade sig på den tidens sjöfartsteknologi – segelfartyg. I början av 1800-talet var ångfartygen fortfarande i sin linda och användes främst för passagerartrafik. För tunga bulkvaror som tegel var det seglande fraktskutor som gällde.
Sjöresan från Holland
Teglet, av typen "klinker" som var en stor holländsk exportvara, lastades i någon av de många hamnar längs flodmynningarna i Nederländerna, där tegelbruken var koncentrerade. Amsterdam och Rotterdam var centrala exporthamnar med goda förbindelser till produktionsorterna.
Fartygen som användes var troligen robusta och anpassade för Nordsjöns ofta krävande förhållanden. Vanliga fartygstyper i den här typen av fraktfart var tvåmastade briggar eller mindre kustfarare som galeaser och jakter. En brigg under denna tid kunde ha en lastkapacitet på upp till 300 ton, medan de mindre fartygen tog betydligt mindre.
Med tanke på att ett holländskt tegel från denna tid var mindre än dagens standard och vägde uppskattningsvis mellan 1,5 och 2 kilo, kunde ett större fartyg som en brigg lasta över 100 000 tegelstenar per resa. För att transportera "många tusentals ton" tegel krävdes det således ett stort antal skeppslaster under återuppbyggnadsåren.
Själva resan från Nederländerna till Uddevalla var en omständlig seglats. Fartygen navigerade upp längs den jylländska kusten, genom Skagerrak och Kattegatt för att slutligen nå den svenska västkusten och Byfjorden in till Uddevalla. Resan var helt beroende av väder och vind och kunde ta allt från några dagar till flera veckor.
Lossning i Uddevalla hamn
Vid ankomsten till Uddevalla, som på den här tiden var en av Sveriges större import- och exporthamnar, möttes fartygen av en hamn som, trots branden, var full av liv. Själva lossningen av teglet var en helt manuell process. Fartygen stannade utanför hamninloppet och lasten fick lastas över i Pråmgillets pråmar.
Det fanns inga moderna kranar eller maskiner. Istället var det hamnarbetare, så kallade "bärare" eller "säckdragare", som bar eller kärrade teglet från fartygen till kajen. Tegelstenarna langades från man till man, eller lastades på skottkärror och dragkärror för vidare transport till de olika byggarbetsplatserna i staden. Med tanke på de enorma mängderna tegel var detta ett både tidskrävande och fysiskt ansträngande arbete som sysselsatte många Uddevallabor.
De hus som idag finns kvar med det holländska teglet, däribland det Sillgrenska huset och Hasselbackshuset, står som tysta vittnen om denna omfattande och avgörande import. Frakten av det holländska teglet var en livlina för det brandhärjade Uddevalla och en förutsättning för stadens snabba återuppbyggnad och den arkitektoniska karaktär som än idag präglar dess centrala delar.
Sockerbruket från 1808 drevs av Petter Brunjeansson och såldes 1832 till Jacob Trahn.