2025-08-12

Lite svar på bildgåtan

Jag har märkt de byggnader som ni har identifierat. Säkert återstår det en del! Jag har märkt dem med en röd prick.

Allra längst ner i bild har vi Bracka, som var en byggnad för Kampenhofarbetare. Det speciella med den byggnaden är att den flyttades 1863 då Herrljungabanans station skulle byggas. Bracka låg således på exakt den platsen, dvs i kanten av nuvarande Museiparken.

Upp till häger från Bracka sett är det norra delen av Kampenhofs bomullsspinneri och väveri. Kort sagt Kampenhofbyggnaden. 

Till vänster om Kampenhof har vi en stor cistern. Det är gasverket. Uddevalla stad och Kampenhof AB byggde gemensamt gasverket. Fabriken använde gasen till belysning och för drift. Kommunen fick 104 gaslyktor på gatorna. En stor händelse.

På högra sidan av bilden har vi tre röda prickar. Den största byggnaden är ett magasin. Här har Georg Myrström koll på läget och skriver:

Om jag håller mig till östra delen av bilden så ser vi den stora magasinsbyggnaden
som 11/7 1956 brann ner. Till höger om den det s.k. "amerikahusets" gavel. Högt uppe på kullen "Rybergska" huset, som ligger nedanför "Halleberget", vilket tornar upp sig i bakgrunden, MVH Georg Myrström

Slutligen uppe till vänster i bild har jag satt en röd prick. Jag kan inte förstå annat än att det är Idaberget.   ///

2025-08-11

En bildgåta att bita i!



Den här ovanliga bilden har jag fått av Torsten Torstensson. Han vill helt enkelt veta vad vi ser? Är det ens Uddevalla! Känner du igen vyn och byggnaderna så skriv i kommentarfältet här på bloggen. Jag kan en hel del av byggnaderna, men nu vill jag veta vad du ser.   ///

2025-08-10

Stadsvandring onsdag 13 augusti

Då inleder vi höstprogrammet med den första stadsvandringen på onsdag den 13 augusti. 

Start kl 18.30 vid Bohusläns museum.

Avgift 50 kr som oavkortat går till Uddevalla Hembygdsförening..

ALLA VÄLKOMNA!!!   ///

2025-08-08

Skalbanksmuseet

Idag hamnade jag mer eller mindre av en slump på Skalbanksmuseet. Och det var öppet! Det var länge sedan jag var där men det är absolut värt ett besök.

Museet byggdes till Uddevallas 500-årsjubileum den 26 augusti 1998 och invigdes av drottning Silvia.

Det var Uddevalla kommun som stod för bygget men sedan överlämnade museet till Bohusläns museum som sedan dess har att driva  museet. Janne Uddén på museet stod för det naturhistoriska innehållet och undertecknad var också med på ett hörn då det gällde framförallt motocrossen som verkade där under många år på 50-talet.

Museet är öppet till den 20 augusti. Men även då museet är stängt finns det mycket för den vetgirige att göra. 

Att promenera runt på skalrester från djur som levde här för drygt 10 000 år sedan är en mäktig upplevelse. I Uddevalla finns världens största skalbankar. Titta in i det lilla Skalbanksmuséet och lär dig mer om Uddevallas historia och missa inte att uppleva naturen runt skalbankarna.

Ta del av vackra och världsunika miljöer med aktiviteter på världens största skalbankar. Vad är en skalbank egentligen?

Det är en större samling av skal från huvudsakligen djur som bara delvis blivit förvandlade till fossiler. När det gäller skalbankarna i Uddevalla handlar det om tiotusentals och åter tiotusentals skal. Fossilerna på Skalbankarna är från istiden och är drygt 10 000 år gamla. På skalbankarna har man hittat skelettdelar av späckhuggare, vitval, knölval och isbjörn för att nämna några. Sammanlagt har man hittat 103 marina ryggradslösa djur i skalbankarna på Bräcke-Kuröd.

Skalbankarna på Kuröd, Bräcke och Samneröd har varit tre separata naturreservat i över 50 år. 2010 bildades ett större sammanhängande naturreservat med namnet Kuröd. År 1997 påbörjades omfattande avverkningar, röjningar och hägnader för att förstärka områdets mosaiklandskap med dess rika biologiska mångfald.

När jag växte upp och bodde på Hallavägen - Västgötavägen kom det ofta tyska turister som frågade oss grabbar över vägen till skalbankarna. Så redan då upplevde jag att bankarna var mer kända utomlands än hos oss hemma i Sverige.

Och enligt personalen på museet kommer det fortfarande tyska turister. Och mycket riktigt när jag var där idag kom det en tyskregistrerad bil där bilföraren vandrade iväg upp på skalbankarna.   ///

2025-08-07

Dags att renovera Västerbron

Västerbron invigdes de 31 augusti 1939, dagen innan andra världskriget bröt ut. Den byggdes för att få ner ett järnvägsspår till HSB:s nya husfabrik i södra hamnen. Samtidigt byggde man den också för biltrafik.

Efter att genom åren då och då renoverats är det nu åter dags. Så här beskrivs projektet på kommunens hemsida:

Nu renoverar vi Västerbron i Uddevalla. Arbeten inleds i mitten av augusti och kommer att pågå fram till sommaren 2026. Brorenoveringen kommer innebära störningar för biltrafiken.

Västerbron i Uddevalla, som sträcker sig över Bäveån, har skador som kräver reparation för att på sikt bevara brons bärighet. Bron binder samman norra och södra delarna av staden och är en viktig förbindelselänk för trafikflödet i centrum.

Under renoveringen kommer delar av bron att stängas av i etapper och framkomligheten kommer att påverkas kraftigt. Skyltar på plats kommer visa alternativa vägar. Bron kommer att ha en fil öppen i vardera riktning under renoveringsarbetet, men räkna med köer för biltrafiken. Gående och cyklister kommer att kunna passera över bron under hela byggtiden.

Tack för att du visar hänsyn i trafiken. Välj gärna alternativ väg om möjligt för att avlasta trafiksituationen.

Entreprenör: PEAB

Preliminär tidplan:

  • Vecka 34 (18 augusti): Arbetena startar
  • Höst/Vinter 2025: Renovering västra brohalvan
  • Vinter/Vår 2026: Renovering av östra brohalvan
  • Sommar 2026: Renovering undersida bro

Status just nu:

Just nu förbereder entreprenören skyltning, väganvisningar och projektstart. Arbeten är tänkta att starta under vecka 34.

I Tidningsarkivet söker jag på Västerbron och får följande träff:

Datum Innehåll 1938-02-18 Uddevallabron med i V o V beredskapsplan. Västerbron. 1938-05-20 Västerbron i Uddevalla. Bro. Bild. 1938-05-21 Drätselkammarens förslag till ny bro över Bäveån. (Västerbron). 1938-08-31 Grunden sonderas och leran provas för den nya bron, Västerbron. Bro. Bild. 1938-11-12 Planskiss över den planerade nya riksleden över Bäveån ( Västerbron ) i Uddevalla. Bro. 1938-12-10 Turistbyråns kiosk vid Västerlånggatan har flyttats för att ge plats för brobygge ( Västerbron ). Byggnad. Bild. 1939-08-01 Västerbron i Uddevalla klar i mitten av augusti. 1939-08-04 Nya Västerbron i Uddevalla klar i mitten av augusti. 1939-08-26 Första loket på nya Västerbron. Järnväg. Bild. 1939-09-01 Första tåget över Västerbron igår till Junohus. Järnväg. 1940-08-06 Den nya Västerbron och Västerlånggatan. Vägarbete. 1942-06-17 Bild på Västerbron och gamla husen i kvarteret Dagson. 1944-04-14 Lärkan kom till Uddevalla och mudderverket ligger nedanför Västerbron. Pråmarna fylles nedåt hamnen av Meta. 1945-10-12 UVHJ:s lok spårade ur på västerbron, loket var fullastat från trähusfabriken. Järnväg. Olycka. 1945-10-16 Järnvägsspåret vid Västerbron skall höjas 25 cm på södersidan, arbetet pågår. 1946-06-13 City Möbler öppnar 15 juni 1946. Södra Hamngatan 7, 2:a vån. invid Västerbron. Annons. 1946-06-13 3:e vattenledningen lägg till söder under Västerbron. Vägarbeten. 1948-05-20 Landstigningsbrygga vid Västerbron. Hamn. Bild. 1949-06-02 Ett par hästar med arbetsvagn skenade vid Västerbron. Körsvennen erhöll en del skador. Olycka. 1951-09-20 Bild på fastigheten Sjöbommen nr 1. Revs när Västerbron skulle byggas år 1939. 1952-11-12 Flaggstängerna på Kungstorget- och Västerbron, stod tomma på kungens födelsedag. Kungligt. Fanor. 1954-05-12 Sjöfartsmonument i Uddevalla, ankare placeras vid Västerbron, hittades vid muddring. Hamn. 1954-11-17 Brand i Pettersson möbelaffär vid Västerbron. 1957-02-15 Nya kajer i Bäveån för en halv miljon mellan Träbron och Västerbron 1957-10-18 Förändrad gatubild vid västerbron när Pressbyråns kiosk flyttades. Byggnad. Bild. 1958-08-08 Västerbron breddas, ny Kampenhofgata. Vägarbete. Bild. 1958-08-28 Jättevalfisken Jonas visas vid Västerbron. 1961-05-24 Västerbron breddas. Kommunikationer. Bild. 1961-12-21 Höghus och affärslänga vid Västerbron? Byggnad. Bild. 1963-11-25 Hemmafrun Agnes Hermansson dök i 4-gradigt vatten vid Västerbron i Uddevalla. Idrott. Bild. 1970-06-25 Långtradare fast på Västerbron. Bilen kom från Kampenhofsgatan var för lång och hängde på broräcket. Bild 1973-02-08 Som högst stod vattnet 30 cm över gatorna runt Västerbron. Väder. 1978-03-10 Brobygget över Bäveån, den s.k. Västerbron har börjat. Kommunikationer. Bild. 1978-04-13 Nya Västerbron byggs. Innebär svårigheter för trafiken. Kommunikationer. Bild. 1978-06-19 Rekordsnabbt arbete. Halva Västerbron är färdig. Kommunikationer. Bild. 1982-09-30 Västerbron på postens vykort av konstnären Rune Hurtig. Kommunikationer. Bild. 2000-04-05 Badhuskajen behöver repareras vid Västerbron, som är i mycket dåligt skick. Hamn.

 

2025-08-05

Vad har operahuset i Sydney och Skolhuset på Gustafsberg gemensamt?

Ja, vad har operahuset i Sydney gemensamt med Skolhuset på Gustafsberg? Det upptäckte jag nyligen. Jag har länge vetat att Skolhuset är byggt med Skrombergategel och nu upptäckte jag att även operahuset i Sydney har ett tak som består av Skrombergaklinker.
Operahuset är byggt långt senare och då hade Höganäsverken tagit över ägandet av Skromberga tegelbruk. Sydneyoperahuset är täckt av över en miljon klinkerplattor från svenska Höganäs Kakel. Mer specifikt användes 1 056 006 stycken specialtillverkade plattor för takkonstruktionen.

Arkitekten, Jørn Utzon, ville ha en glänsande yta som inte bländade. Han fann inspiration i japanska keramikskålar och samarbetade med Höganäs för att utveckla de unika plattorna, som fick namnet "Sydney Tile". Dessa plattor, som är 120x120 mm stora, har en särskild textur som liknar hamrat silver och ger taket en vacker kontrast mot himlen och havet.

Närbild på operahusets tak.

Skromberga tegelbruk, eller mer korrekt Skrombergaverken, var en betydande industriell anläggning i Skåne, framförallt känd för sin tillverkning av klinker och tegel. Dess historia är nära knuten till den lokala förekomsten av både kol och lera.

Historik och utveckling

Verksamheten i Skromberga började ta fart när man upptäckte kolförekomster i området. Redan 1875 fick ägaren till Skromberga gård tillstånd att bryta kol. Kvaliteten på kolet var dock inte den bästa, men en värdefull biprodukt var stora mängder lera. Det var denna lera som skulle bli grunden för den framgångsrika tegeltillverkningen.

År 1886 grundades Skromberga Stenkols- och Lerindustri AB av Nils Persson och ingenjör Franz Daumann. Under Daumanns ledning utvecklades anläggningen snabbt och omfattade flera fabriker för klinker, rör och eldfast tegel. Skromberga kom att specialisera sig på förbländertegel och glaserat tegel.
 


John Peterson, förvaltande direktör för Gustafsbergs barnhus 1884 - 1905.

Peterson är för lokalhistorian mest känd för att han var en av Sveriges första oljeimportörer och han hade även repslagarebanan i Södra Hamnen. Han var allmänt känd som Peterson på Ba'n (banan).

Han var även den som för egna pengar anlade strandpromenaden mellan Gustafsberg och Lindesnäs 1894.


På hösten 1894 brann således Skolhuset ner. Det blev bara 40 år. Nu skulle det byggas ett nytt skolhus i ett brandsäkrare material. Peterson anlitade Uddevallaarkitekten Eugen Thorburn. Var han fick idén ifrån att använda Skrombergategel framgår inte av bygghandlingarna i Gustafsbergs arkiv. Men det är nog att anta att det blivit känt för sina höga kvalitet. Skolhuset kunde sedan efter en rekordsnabb byggtid invigas 1897.

1902-1904, medan han fortfarande är direktör för Gustafsbergs barnhus, byggde han det jag kallar det Petersonska huset i Södra hamnen. Samma arkitekt Eugen Thorburn! Byggmästeren hette Stening. Jag har inga arkivhandlingar som visar att det är byggt av Skrombergategel men jag har varit och tittat på det och är övertygad om att så är fallet.

Petersonska huset

Skolhuset


När man sedan tittar sig runt i Uddevalla så upptäcker man ett flertal tegelbyggnader från den här tiden. När byggmästare Stening byggt färdigt Petersonska huset fortsatte han med det som vi idag kallar Gamla Badhuset. Klart 1907. Här lär inte Eugen Thorburn ha varit inblandad.

Järnvägsstationen Uddevalla C från 1903 har en fasad som liknar husen med Skrombergategel. Inte heller här var Thorburn arkitekten bakom bygget. Det var SJ:s egen arkitekt Folke Zettervall som för övrigt ritat nästan samtliga Bohusbanans stationsbyggnader.

Uddevallas första brandstation från 1903. Misstänkt likt Skrombergategel? Arkitekt var Uddevallas förste stadsarkitekt Herder Lindeberg.

Skolgatan 8, det s.k. Kråkslottet byggt 1912 samtidigt som regementet höll på att byggas. Regementet stod klart 1913. Byggnaderna av tegel.


Tänk vilka mängder av tegelstenar som transporterades från Skromberga till Uddevalla vid den här tiden. Hur transporterades de? Annat än med båt var väl inte möjligt?

Flickskolan, numera Kulturskolan, byggd 1896. Arkitekt Eugen Thorburn. Tillbyggd 1916.

Margretegärdeskolan 1882. Tillbyggd 1918 och 1934. Uddevallas Arthur Brattberg var arkitekt för tillbyggnaderna.

Och tänk att skolan hotades av rivning och det var mycket det som gjorde att Uddevalla hembygdsförening bildades 1984. Och istället för rivning blev det en rejäl renovering.   ///

2025-08-04

Håpets katedrals pilgrimsseglats nu i Uddevalla

Idag anlände den här farkosten till Uddevalla hamn. Den presenteras som ett flygande heligt rum, med tak av plast insamlad från Bohusläns stränder, längs kusten.

Enligt tidtabellen skulle katedralen ligga i Uddevalla den 6 - 10 augusti, men kom alltså två dagar tidigare än planerat. Säkerligen för att ta sydd för den annalkande stormen Floris som beräknas komma in i natt och vara som intensivast under onsdagen. Hoppas katedralen klarar vindarna!   ///

2025-08-03

Här skall Konsthallen byggas - Percy Barneviks donation

Foto Lennart Odinger/Digitaltmuseum.

18 juni 2001 tog Lennart Odinger den här bilden på platsen där Bohusläns museums nya konsthall. Konsthallen invigdes i mars 2002. Den var en donation av nyligen bortgångne Percy Barnevik. Arkitekt var Alexis Pontvik.   ///

2025-08-02

Cavalli-Holmgren - donator i Strömstad och Uddevalla

Häromdagen tog jag ett av de sista tågen från Uddevalla till Strömstad. (Fr o m idag den 2 augusti är järnvägen avstängd för banarbeten enligt vad jag tidigare skrivit om).

Jag viste ju att dubbelstatyn på Kungstorget i Uddevalla var en donation av en Strömsdagsbördig grosshandlare vid namn Cavalli - Holmgren. Och att han även donerat det spektakulära stadshuset i Strömstad. Men i alla år har jag trott att han hette Axel i förnamn! Därför blev jag mins sagt paff när kom till stadshuset i Strömstad och fick veta att han hette Adolf Frithiof Cavalli - Holmgren. Man lär sig något varje dag!

Stadshuset i Strömstad är en fantastisk byggnad i granit och koppar. Huset stod klart 1917 men invigningsceremonierna ägde rum 2017, hundra år senare. 

Jag hade turen att få komma in i byggnaden och blev minst sagt imponerad. Här följer lite bilder inifrån.



Kommunfullmäktigesalen. Kommunen har 39 fullmäktigeledamöter.
Och högt upp i fullmäktigesalen finns åhörarläktaren.
Det finns mycket att titta på i stadshuset. Och man har guidningar i byggnaden. Tyvärr kom jag en dag för tidigt för en sådan, men man var mycket välvillig och släppte in mig överallt ändå.

Utgången , eller ingången om man så vill.

Jag rekommenderar alla som kommer till Strömstad och besöka stadshuset. Okej, inga tåg på länge med det går ersättningsbussar.   ///

2025-08-01

Oddebollen är igång

Oddebollen är igång

Under tre dagar skall 213 lag spela 559 matcher på 20 olika planer runt om i Uddevalla varav 13 gräsplaner ligger samlade på cupcentret vid Gustavsberg och Bodele.

Extra roligt är att i år har hela 45 norska lag i årets cup och 120 anmälda domare!

Största klasserna är P13 och F13 med 40 respektive 24 lag som skall spela 9 mot 9.


2025-07-30

Snart slutåkt med tåget Uddevalla - Strömstad


Inom kort påbörjas järnvägsarbetena på Bohusbanan sträckan Uddevalla - Strömstad. Och så här ser det ut framför Uddevalla C just nu.

Jag tog chansen idag och reste sträckan en sista gång innan banan stängs av. Så här skriver Trafikverket om arbetena:

Omfattande avstängning på Bohusbanan mellan Uddevalla och Strömstad under 2025 och 2026

Från och med den 2 augusti 2025 kommer Bohusbanan mellan Uddevalla och Strömstad att vara helt avstängd för tågtrafik. Avstängningen, som pågår fram till den 20 april 2026, är en del av en större upprustning av kontaktledningsanläggningen. Under hela perioden kommer tågen att ersättas med buss.

Underhållsarbetet syftar till att modernisera den snart 75 år gamla kontaktledningsanläggningen, vilket förväntas leda till en mer driftsäker och robust järnväg med färre trafikstörningar. Trafikverket, som ansvarar för arbetet, meddelar att hela anläggningen med fundament, stolpar, och ledningar kommer att bytas ut.

För resenärer innebär detta att man får räkna med längre restider. Ersättningsbussar kommer att trafikera sträckan, och Västtrafik uppmanar resenärer att söka sina resor i appen To Go eller i reseplaneraren för detaljerad information om avgångs- och ankomsttider.

Avstängningen sker i två etapper:

  • Etapp 1: 2 augusti 2025 – 20 april 2026

    • Hela sträckan Uddevalla – Strömstad är avstängd. Tågtrafiken ersätts med buss.

  • Etapp 2: 20 april 2026 – 12 december 2026

    • Sträckan Rabbalshede – Strömstad är avstängd. Tågtrafiken kommer att kunna gå mellan Uddevalla och Rabbalshede. Ersättningsbussar trafikerar den avstängda delen.

Utöver detta kommer Uddevalla C att vara avstängt för tågtrafik under vissa kvällar och helger under hösten 2025, vilket även då påverkar tågtrafiken på Bohusbanan.

Den omfattande renoveringen är en del av en större satsning på att rusta upp Bohusbanan för att säkerställa en hållbar och tillförlitlig tågtrafik för framtiden.   ///

2025-07-29

Årsdagen av den stora stadsbranden 1806

Bild Lennart Karlsson ur boken Historien om Uddevalla

Idag är det 219 år sedan hela Uddevalla lades i aska. Jag har skrivit om branden många gånger. Den här gången låter jag Googles AI-verktyg Gemini göra det åt mig.

Den Stora Stadsbranden i Uddevalla 1806: En Katastrof som Formade en Stad

Tidigt på morgonen den 29 juli 1806 utbröt en förödande brand i Uddevalla som inom loppet av femton timmar skulle lägga nästan hela staden i aska. Händelsen, en av de största stadsbränderna i Sveriges historia, innebar en oerhörd katastrof för stadens 4 000 invånare men kom också att bli startskottet för en genomgripande och modern omvandling av stadsbilden.

Branden startade vid femtiden på morgonen i apotekare Sven Bergius lada, belägen i närheten av nuvarande korsningen Kungsgatan-Kochska gränden. Trots att larm snabbt slogs med kyrkklockor och trummor, och stadens fem brandsläckningssprutor sattes i bruk, var förutsättningarna för att bekämpa elden de sämsta tänkbara. En stark vind från sydväst gjorde att elden snabbt spred sig bland de tätt liggande trähusen.

Inom kort var hela staden ett enda eldhav. Lågorna slickade sig fram längs gatorna och över taken, och den intensiva hettan gjorde alla släckningsförsök lönlösa. Vittnesmål från tiden beskriver en skräckslagen stämning där invånarna i panik försökte rädda vad som räddas kunde undan den obevekliga elden.

En Stad i Ruiner

När kvällen kom och elden slutligen bedarrade var förödelsen total. Av stadens bebyggelse återstod nästan ingenting. Endast ett fåtal hus, huvudsakligen belägna i stadens utkanter, hade skonats. Bland de offentliga byggnader som totalförstördes fanns:

  • Uddevalla kyrka: En vacker kyrkobyggnad med ett ansett orgelverk.

  • Klocktornet: Beläget på ett berg ett stycke från kyrkan, smälte dess fyra klockor i hettan.

  • Rådhuset och packhuset: Stadens administrativa och kommersiella hjärta.

  • Länslasarettet, prästgården och skolhuset.

  • Kronomagasinet: Med dess stora spannmålslager.

  • Industriella anläggningar: Såsom beck- och smälthus, manufaktursmidets förvaringsrum och stora repslagarbanan.

Även hamnen drabbades hårt. Bryggor, pråmar och båtar, varav en del lastade med räddat gods, blev lågornas rov. Hela stadens befolkning stod utan tak över huvudet och hade förlorat sina hem och ägodelar. Nöden var akut och de första dagarna efter branden rådde det brist på både mat och andra förnödenheter.

Misstankar och Rättegång

Misstankarna om att branden var anlagd riktades snabbt mot apotekare Sven Bergius. Han hade kort före branden gått i konkurs, vilket gav näring åt ryktena. Trots flera rättegångar kunde dock inga bevis läggas fram som band honom till brottet, och han blev till slut frikänd. Den allmänna opinionen i staden fortsatte dock att döma honom under lång tid framöver.

Återuppbyggnaden och Det Nya Uddevalla

Katastrofen ledde till en nationell insamling för att hjälpa det brandhärjade Uddevalla. Gåvor strömmade in från städer som Göteborg, Stockholm och till och med från utlandet.

Branden innebar också en unik möjlighet att planera om och modernisera staden. En ny stadsplan med ett rätvinkligt gatunät och bredare gator för att förhindra framtida brandspridning togs fram. De gamla, krokiga och smala gränderna ersattes av det gatunät som i stort sett präglar centrala Uddevalla än idag. Denna omvandling skedde inte utan protester från invånare som redan hade börjat återuppbygga sina hus på de gamla tomterna, men den nya planen drevs igenom.

Den stora stadsbranden 1806 är en av de mest dramatiska händelserna i Uddevallas historia. Den lämnade efter sig en stad i ruiner och en befolkning i djup nöd. Samtidigt tvingade den fram en modernisering av stadsplaneringen som kom att forma det Uddevalla vi ser idag, ett tydligt exempel på hur en katastrof kan leda till en oförutsedd och genomgripande förnyelse.   ///

2025-07-28

Berndt Schagerlind död

Berndt Schagerlind har avlidit. Han var född i Alingsås stadsförsamling den 1 april 1939.

Instruktörsaspirant vid Bohusläns regemente 1959. Underofficer 1965. Kompaniofficer 1972. Yrkesofficer 1983.

Tillhörig Bohusläns regemente 1959-1991. FN 19. FNM.  ///

2025-07-27

Polska överlevare från koncentrationsläger fann sin sista vila i Ucklum

Text på stenen:

HÄR VILAR POLSKA MEDBORGARE
BEFRIADE FRÅN KONCENTRATIONSLÄGER 1945
DÖDA PÅ SVENSHÖGENS SANATORIUM 1945 - 1946

Igår var jag på Ucklums gamla kyrkogård på Prästgärde, övergiven sedan länge men ändå i bruk då det finns några "moderna" gravar här.
Till höger om korset och utanför själva kyrkoruinen ligger minnesstenen med texten både på svenska och polska.

På Ucklums gamla kyrkogård i Bohuslän vilar en grupp polska medborgare, ett tyst vittnesbörd om andra världskrigets fasor och den humanitära insats som följde. De var överlevare från nazisternas koncentrationsläger som efter sin befrielse 1945 kom till Sverige för vård, men deras liv gick inte att rädda. De avled under åren 1945-1946 på Svenshögens sanatorium, präglade av de omänskliga förhållanden de utstått.


Dessa polska flyktingar, varav flertalet var kvinnor, anlände till Sverige genom den uppmärksammade

räddningsaktionen "de vita bussarna", ett initiativ av Svenska Röda Korset under ledning av

Folke Bernadotte. Aktionen syftade till att rädda skandinaver ur tyska koncentrationsläger i

krigets slutskede, men kom att omfatta även andra nationaliteter. De befriade fångarna var ofta i ett

mycket svårt medicinskt tillstånd, lidande av undernäring och sjukdomar.

En del av de svårast sjuka, som led av tuberkulos, fördes till Svenshögens sanatorium i

Stenungsunds kommun. Sanatoriet, som var specialiserat på behandling av lungtuberkulos,

upplät sitt annex för att vårda dessa patienter från de tyska lägren. Trots den vård de erhöll i Sverige

var mångas hälsa alltför bruten efter den långa tiden av svält, tortyr och sjukdomar i lägren.

De som avled på sanatoriet begravdes på den närbelägna Ucklums gamla kyrkogård. En minnessten

har rests på kyrkogården för att hedra deras minne. Inskriptionen på stenen är en påminnelse om

deras tragiska öde och den fristad de fann i Sverige, om än för en kort tid.

Foto Bengtfors Flygtrafik/digitaltmuseum.se

Exakta uppgifter om antalet polska medborgare som vårdades på Svenshögens sanatorium och

som ligger begravda i Ucklum är svåra att fastställa genom offentliga källor, och deras namn

är i stor utsträckning okända för allmänheten. Deras grav och minnesstenen utgör dock en viktig

historisk plats som berättar om enskilda människoöden i skuggan av andra världskriget och om

den hjälpande hand som sträcktes ut till de nödställda. Berättelsen om de polska medborgarna

på Ucklums gamla kyrkogård är en gripande del av den lokala historien och ett vittnesbörd

om medmänsklighet i svåra tider.


Svenshögens sanatorium öppnade 1911 och var i bruk som sjukhus för TBC-sjuka fram till 1940-talet då det övergick som sjukhus i landstingets regi. 1964 ändrades namnet till Svenshögens sjukhus, och lades ner 1989.

Texten är delvis AI-genererad.   ///

2025-07-26

Svenska 1800-talssällskapet på Gustafsberg

För närvarande pågår Gustafsbergs Baddagar med Svenska 1800-talssällskapet. Ej att förväxla med Gustafsbergsdagarna som går av stapeln 16-17 augusti.

Här väntar sällskapet på M/S SUNNINGEN som skall ta med dem på en "ångbåtsutflykt". Dagen avslutas med kräftskiva på Villa Ekbacken. Dagarna har pågått 23 - 27 juli.   

Läs mer om Svenska 1800-talssälkapet genom att klicka HÄR https://1800.se/ ///

2025-07-25

Branden i tändsticksfabriken 9 december 1983

Fredagen den 9 december 1983. Jag skulle precis gå ut i kompanikorridoren i kasern Tornet på I 17 för fredagens permissionsuppställning. Men vadå? Det var helt tomt! Efter en stund hörde jag ljud inifrån logementen så jag gick in och kollade. Hela plutonen hängde i fönstren och tittade ner mot stan där en väldig rökpelare steg mot skyn.

Det var de sista resterna av den gamla tändsticksfabriken som brann. Det var det årets stora brand i Uddevalla. Brandkåren i Uddevalla räckte inte till utan fick assistans från grannkommunerna.

Minns du branden?   ///