Uddevallabloggens sidor

2025-08-15

Gustafsbergsdagarna lördag - söndag 16 - 17 augusti


 Året är 1899. Sveriges kung och drottning heter Oscar den II och drottning Sophia. Vi är i Union med Norge. Fler och fler flyttar till staden när det inte går att försörja sig på landet. Detta är en tid av förändring.  I det industrialiserade samhället organiserar sig människor i fackföreningar, i nykterhetsrörelsen och rösträttsrörelsen. Genom en ihärdig kamp för jämställdhet öppnas nya vägar för kvinnors möjligheter till studier och kvalificerade yrken.

Under två dagar får du som besökare möta den nya tiden på Gustafsberg. Baderskor som kämpar för bättre arbetsförhållanden och mer rättvisa mellan mäns och kvinnors löner, fotoassistenter som ger sig in i den kvinnliga rösträttskampen. Unga kvinnliga badgäster som vill se en annan framtid än som gift och omyndig. Högrestånds kvinnor med filantropiska tankar kring att värna om de som har det sämre.

Till Gustafsberg har människor kommit sedan slutet av 1700-talet för att dricka vatten från hälsokällan, få behandlingar i varmt saltsjövatten och inpackning i gyttja. Det är vattnet som kan läka krämpor. Men att bada och simma på egen hand länge i saltvattnet anses farligt.  Till Gustafsberg kommer människor med häst och vagn eller ångbåt. Det är både gäster med god ekonomi och de som sliter på fabrikerna och vars kroppar värker. Här kan du läsa mer om Sveriges äldsta badort.

Tema

I år lyfter vi fram husen på Gustafsberg – med anledning av Byggnadsvårdsåret 50 år, ett europeiskt initiativ för att lyfta fram de värden som historiska byggnader och miljöer har. Husen berättar om tekniker, material och de människor som bott där. På Gustafsberg finns byggnader från sent 1700-tal till 1949. I denna unika miljö kan vi se historiens spår i träpaneler, fönster och snickerier. Gustafsberg blev byggnadsminne 1986.

Program och information

Program båda dagarna (scrolla ned för att se respektive dagsprogram):

Marknad – med allt från byggnadsvårdsprodukter och hantverk till grönsaker och bröd med mera.

Korta dramatiseringar, kl. 12.30 och 13.00 vid vandrarhemmet; kl. 13.30 och 14.00 vid Gustafsbergs Badrestaurang; kl. 14.30 och 15.30 vid Societetshuset,  kl. 16.00 och 16.30 vid vandrarhemmet.

Spådamen ser in i din framtid. I högra paviljongen, ovanför Gustafsbergs Badrestaurang.

Gammaldags lekar för barn tillsammans med Uddevallas Unga Teatersällskap. På gräsmattan vid Café Snäckan.

Tvätta på gammaldags sätt med Uddevallas Unga Teatersällskap. På gräsmattan vid Café Snäckan.

Dockteater med Hanna Vagant. Hanna har en hel teater i sin väska! Där spelar hon upp sagor från förr och nu. På gräsmattan ovanför Gustafsbergs Badrestaurang, kl 13.00, 13.30, 14.00, 14.45, 15.30 och16.15.

Stråkmusik anno 1800-talet med Rosékvartetten. I Musikpaviljongen framför Gustafsbergs Badrestaurang, kl. 12.30, 13.30, 14.30, 15.30 och 16.30.

Gustafsbergs arkiv är öppet. Här finns handlingar om Gustafsbergs badgäster, anställda och skolelever. I röda tegelbyggnaden vid Skolhuset.

Brukspatron Sandin visar sin standardcykel, en höghjuling. Vid vandrarhemmet.

Lär dig att slå rep med Christer. På gräsmattan nära kajen.       

Åk häst och vagn. Start vid vandrarhemmet.

Spela boule och krocket. Boulebanan vid Societetshuset.

Konstutställning. Linda Åkenes. Villa Ekbacken,

Smaka hälsovatten. I den mellersta paviljongen ovanför Gustafsbergs Badrestaurang.

 

Program lördag 16 augusti 2024, kl. 12-18

12.00 Invigning tillsammans med Uddevallas Unga teatersällskap, Gustafsbergsstiftelsen direktör Claes Burman Barkebo, Ljungskile Dansare och Spelmän och Uddevalla Folkdansgille. Vid vandrarhemmet.

12.30 Föreställning med Cirkusexpressen. I Societetshuset, längst upp i parken.

13.00 Guidad vandring med dramatiserade inslag, med Bohusläns guider och Bohusläns museum. Start vid vandrarhemmet.

13.00-15.00 Målarverkstad för barn. I Villa Ekbacken, vid infarten till Gustafsberg. 60 kr.

14.00 Folkdansringens Dag. Folkdansringen Bohusläns Dals distrikt visar folkdanser från Bohuslän och Dalsland. Vid vandrarhemmets högra sida.

14.30 Föredrag: Bohuslänsk byggnadskultur. Byggnadsantikvarie Tomas Brandt, Bohusläns museum, berättar om den bohuslänska byggnadskulturen och dess rötter – ett arv format av havet, människorna och historien. I Skolhuset, andra våningen.

15.00 Dramatiserad vandring. Baderskan Hermina Hallberg visar runt på Gustafsberg. Start vid vandrarhemmet.

17.00 Musikgudstjänst. Klas Gerle, fiol, Tomas Hiding, piano och Viktor Jonsved, präst, Uddevalla församling. I Societetshuset, längst upp i parken.

 

Program söndag 17 augusti 2025, kl. 12-17

12.00 Invigning tillsammans med Uddevallas Unga teatersällskap, Gustafsbergsstiftelsen direktör Claes Burman Barkebo, Ljungskile Dansare och Spelmän och Uddevalla Folkdansgille. Vid vandrarhemmet.

12.30 Föreställning med Cirkusexpressen. I Societetshuset, längst upp i parken.

13.00 Historisk vandring med dramatiserade inslag, med Bohusläns guider och Bohusläns museum. Start vid vandrarhemmet.

13.00-15.00 Målarverkstad för barn. I Villa Ekbacken, vid infarten till Gustafsberg. 60 kr.

14.00 Tema: Byggnadshistoria. Direktör John Pettersson visar stolt upp det nybyggda skolhuset år 1899. Start vid Skolhuset.

15.00 Dramatiserad vandring. Baderskan Hermina Hallberg visar runt på Gustafsberg. Start vid vandrarhemmet.

17.00  Gustafsbergsdagarna 2025 avslutas.

 

Inga bilar år 1899

Biltrafiken på området är avstängd under Gustafsbergsdagarna. Parkering för bilar finns vid infarten till Landbadet vid Gustafsberg. Ett tips är att ta ångbåten Gustafsberg eller Sunningen. https://skargardsbatarna.com/project/gustafsbergsdagarna/ För dig som är bosatt i Uddevalla rekommenderar vi att vandra den vackra sträckan från Uddevalla eller Svenskholmen längs Strandpromenaden till Gustafsberg.

Mat och dryck

Kanelbullar och kaffe i Villa Ekbacken, vid infarten till Gustafsberg.

Gustafsbergs Badrestaurang serverar klassiskt smörgåsbord. Kl.13.00-17.00.

Café Snäckan serverar smörgåsar, bakverk, enklare rätter och lagad mat. Kl.11.00 – 20.00.

Gustafsbergsdagar arrangeras av Bohusläns museum och Gustafsbergsstiftelsen i samarbete med amatörteaterföreningen Studio 32, Bohusläns guider, Uddevallas Unga Teatersällskap med flera.

Med stöd från Herman Zetterbergs stiftelse.

2025-08-14

Motocross-VM på lördag - söndag på Glimmingen

Så här kommer det att se ut kommande lördag - söndag på Glimminge motorstadion. Det är Sveriges största motocrossevenemang som körs och BMK Uddevalla är arrangör. Läs mer om helgens tävlingar- Logga in HÄR

Motocrossen och BMK Uddevalla har långa anor. Klubben bildades för 99 år sedan. 

Motocrossens Guldålder och Nutid i Uddevalla

Uddevalla har en djup och anrik historia inom svensk och internationell motocross, en historia som sträcker sig från 1920-talets första motorbuller till dagens världsmästerskap på den berömda Glimmingenbanan. Staden har fostrat världsmästare, anordnat oförglömliga tävlingar och etablerat sig som ett av motorsportens starkaste fästen i Sverige. Central i denna utveckling står Bohusläns Motorklubb (BMK) Uddevalla, en förening vars engagemang och vision har format motocrosslandskapet i regionen.

Från Isracing till den Första Crossbanan

Bohusläns Motorklubb, idag känd som BMK Uddevalla, bildades redan 1926 av ett gäng motorintresserade herrar. I begynnelsen var det en bredd av motorsport som stod på programmet, och på 1930-talet var det isracing på Byfjorden och backtävlingar i Oxeskallarna som fångade publikens intresse.

Det var dock efter andra världskriget som motocrossen på allvar började få fäste. Under 1940- och 50-talen anlade klubben sin första motocrossbana på Kasen, ett område beläget ovanför det då växande Uddevallavarvet. Här lades grunden för den motocrosskultur som skulle komma att prägla staden i decennier.

Kuröds "Snäckskalsbankar" – En Världskänd Arena

När Uddevallavarvet expanderade tvingades klubben att se sig om efter en ny plats för sin verksamhet. Valet föll på Kuröd, på andra sidan staden. Här skapades en motocrossbana som skulle bli legendarisk – banan på de berömda "snäckskalsbankarna". Den unika banan, med sitt speciella underlag av snäckskal, blev snabbt en favorit bland både förare och publik.

Det var på Kuröd som Uddevalla för första gången satte sig på den internationella motocrosskartan. Klubben arrangerade flera VM-deltävlingar här, varav den första ägde rum i augusti 1961 med deltagare från tolv nationer. Tävlingarna på Kuröd lockade storpublik och bidrog till att etablera Uddevallas rykte som en arrangör av rang.

Glimminge Motorstadion: En Modern Världsarena

I början av 1990-talet inleddes en ny era i Uddevallas motocrosshistoria. 1991 invigdes Glimminge Motorstadion, en modern och komplett anläggning som än idag är hjärtat i klubbens verksamhet. Banan, känd för sin hårda och steniga terräng med spektakulära bergspartier har sedan dess varit värd för otaliga tävlingar på både nationell och internationell nivå.

Sedan flytten till Glimmingen har BMK Uddevalla arrangerat över 20 VM-deltävlingar, kända som "Uddevalla GP of Sweden" eller MXGP of Sweden. Dessa tävlingar lockar årligen världseliten i motocross och en stor internationell publik, vilket gör evenemanget till ett av de största i Skandinavien. Den kommande VM-deltävlingen är planerad att äga rum den 16-17 augusti 2025.

Utöver världsmästerskapet är Glimmingen en återkommande arena för Svenska Mästerskapen (MXSM), där den svenska eliten gör upp om de åtråvärda SM-titlarna.

Dynamitloppet – En Unik Backtävling

Vid sidan av den traditionella motocrossen arrangerade BMK Uddevalla under åren 1971 till 1996 en mycket populär och unik tävling – Dynamitloppet. Detta var en backtävling i Dynamitbacken på Samneröd för både motorcyklar och bilar. Tävlingen fick SM-status 1982 och lockade många av dåtidens stora motorsportprofiler.


Nyckelpersoner och Framtid

Genom åren har många eldsjälar och framstående förare format motocrossens historia i Uddevalla. Den mest lysande stjärnan är utan tvekan Håkan Andersson, som 1973 blev världsmästare i 250cc-klassen. Anderssons framgångar satte BMK Uddevalla på världskartan och har inspirerat generationer av unga förare.

I modern tid har personer som klubbens ordförande Tobias Revelj spelat en central roll i att leda organisationen och säkerställa att Uddevalla fortsätter att vara en arrangör av världsklass. Arbetet i klubben bygger till stor del på ideella krafter, och engagemanget från medlemmar och funktionärer är avgörande för de framgångsrika arrangemangen.

Idag är motocrossen i Uddevalla en levande och blomstrande verksamhet. Med en anläggning i toppklass, en stark organisation och en djupt rotad passion för sporten ser framtiden för motocrossen i Uddevalla ljus ut. Arvet från Kasens första bana och Kuröds snäckskalsbankar lever vidare varje gång startgrinden faller på Glimminge Motorstadion.

Här på Kasen - Kurveröd såg jag mina första motocrosstävlingar sittande på pappas axlar.   ///

2025-08-12

Lite svar på bildgåtan

Jag har märkt de byggnader som ni har identifierat. Säkert återstår det en del! Jag har märkt dem med en röd prick.

Allra längst ner i bild har vi Bracka, som var en byggnad för Kampenhofarbetare. Det speciella med den byggnaden är att den flyttades 1863 då Herrljungabanans station skulle byggas. Bracka låg således på exakt den platsen, dvs i kanten av nuvarande Museiparken.

Upp till häger från Bracka sett är det norra delen av Kampenhofs bomullsspinneri och väveri. Kort sagt Kampenhofbyggnaden. 

Till vänster om Kampenhof har vi en stor cistern. Det är gasverket. Uddevalla stad och Kampenhof AB byggde gemensamt gasverket. Fabriken använde gasen till belysning och för drift. Kommunen fick 104 gaslyktor på gatorna. En stor händelse.

På högra sidan av bilden har vi tre röda prickar. Den största byggnaden är ett magasin. Här har Georg Myrström koll på läget och skriver:

Om jag håller mig till östra delen av bilden så ser vi den stora magasinsbyggnaden
som 11/7 1956 brann ner. Till höger om den det s.k. "amerikahusets" gavel. Högt uppe på kullen "Rybergska" huset, som ligger nedanför "Halleberget", vilket tornar upp sig i bakgrunden, MVH Georg Myrström

Slutligen uppe till vänster i bild har jag satt en röd prick. Jag kan inte förstå annat än att det är Idaberget.   ///

2025-08-11

En bildgåta att bita i!



Den här ovanliga bilden har jag fått av Torsten Torstensson. Han vill helt enkelt veta vad vi ser? Är det ens Uddevalla! Känner du igen vyn och byggnaderna så skriv i kommentarfältet här på bloggen. Jag kan en hel del av byggnaderna, men nu vill jag veta vad du ser.   ///

2025-08-10

Stadsvandring onsdag 13 augusti

Då inleder vi höstprogrammet med den första stadsvandringen på onsdag den 13 augusti. 

Start kl 18.30 vid Bohusläns museum.

Avgift 50 kr som oavkortat går till Uddevalla Hembygdsförening..

ALLA VÄLKOMNA!!!   ///

2025-08-08

Skalbanksmuseet

Idag hamnade jag mer eller mindre av en slump på Skalbanksmuseet. Och det var öppet! Det var länge sedan jag var där men det är absolut värt ett besök.

Museet byggdes till Uddevallas 500-årsjubileum den 26 augusti 1998 och invigdes av drottning Silvia.

Det var Uddevalla kommun som stod för bygget men sedan överlämnade museet till Bohusläns museum som sedan dess har att driva  museet. Janne Uddén på museet stod för det naturhistoriska innehållet och undertecknad var också med på ett hörn då det gällde framförallt motocrossen som verkade där under många år på 50-talet.

Museet är öppet till den 20 augusti. Men även då museet är stängt finns det mycket för den vetgirige att göra. 

Att promenera runt på skalrester från djur som levde här för drygt 10 000 år sedan är en mäktig upplevelse. I Uddevalla finns världens största skalbankar. Titta in i det lilla Skalbanksmuséet och lär dig mer om Uddevallas historia och missa inte att uppleva naturen runt skalbankarna.

Ta del av vackra och världsunika miljöer med aktiviteter på världens största skalbankar. Vad är en skalbank egentligen?

Det är en större samling av skal från huvudsakligen djur som bara delvis blivit förvandlade till fossiler. När det gäller skalbankarna i Uddevalla handlar det om tiotusentals och åter tiotusentals skal. Fossilerna på Skalbankarna är från istiden och är drygt 10 000 år gamla. På skalbankarna har man hittat skelettdelar av späckhuggare, vitval, knölval och isbjörn för att nämna några. Sammanlagt har man hittat 103 marina ryggradslösa djur i skalbankarna på Bräcke-Kuröd.

Skalbankarna på Kuröd, Bräcke och Samneröd har varit tre separata naturreservat i över 50 år. 2010 bildades ett större sammanhängande naturreservat med namnet Kuröd. År 1997 påbörjades omfattande avverkningar, röjningar och hägnader för att förstärka områdets mosaiklandskap med dess rika biologiska mångfald.

När jag växte upp och bodde på Hallavägen - Västgötavägen kom det ofta tyska turister som frågade oss grabbar över vägen till skalbankarna. Så redan då upplevde jag att bankarna var mer kända utomlands än hos oss hemma i Sverige.

Och enligt personalen på museet kommer det fortfarande tyska turister. Och mycket riktigt när jag var där idag kom det en tyskregistrerad bil där bilföraren vandrade iväg upp på skalbankarna.   ///

2025-08-07

Dags att renovera Västerbron

Västerbron invigdes de 31 augusti 1939, dagen innan andra världskriget bröt ut. Den byggdes för att få ner ett järnvägsspår till HSB:s nya husfabrik i södra hamnen. Samtidigt byggde man den också för biltrafik.

Efter att genom åren då och då renoverats är det nu åter dags. Så här beskrivs projektet på kommunens hemsida:

Nu renoverar vi Västerbron i Uddevalla. Arbeten inleds i mitten av augusti och kommer att pågå fram till sommaren 2026. Brorenoveringen kommer innebära störningar för biltrafiken.

Västerbron i Uddevalla, som sträcker sig över Bäveån, har skador som kräver reparation för att på sikt bevara brons bärighet. Bron binder samman norra och södra delarna av staden och är en viktig förbindelselänk för trafikflödet i centrum.

Under renoveringen kommer delar av bron att stängas av i etapper och framkomligheten kommer att påverkas kraftigt. Skyltar på plats kommer visa alternativa vägar. Bron kommer att ha en fil öppen i vardera riktning under renoveringsarbetet, men räkna med köer för biltrafiken. Gående och cyklister kommer att kunna passera över bron under hela byggtiden.

Tack för att du visar hänsyn i trafiken. Välj gärna alternativ väg om möjligt för att avlasta trafiksituationen.

Entreprenör: PEAB

Preliminär tidplan:

  • Vecka 34 (18 augusti): Arbetena startar
  • Höst/Vinter 2025: Renovering västra brohalvan
  • Vinter/Vår 2026: Renovering av östra brohalvan
  • Sommar 2026: Renovering undersida bro

Status just nu:

Just nu förbereder entreprenören skyltning, väganvisningar och projektstart. Arbeten är tänkta att starta under vecka 34.

I Tidningsarkivet söker jag på Västerbron och får följande träff:

Datum Innehåll 1938-02-18 Uddevallabron med i V o V beredskapsplan. Västerbron. 1938-05-20 Västerbron i Uddevalla. Bro. Bild. 1938-05-21 Drätselkammarens förslag till ny bro över Bäveån. (Västerbron). 1938-08-31 Grunden sonderas och leran provas för den nya bron, Västerbron. Bro. Bild. 1938-11-12 Planskiss över den planerade nya riksleden över Bäveån ( Västerbron ) i Uddevalla. Bro. 1938-12-10 Turistbyråns kiosk vid Västerlånggatan har flyttats för att ge plats för brobygge ( Västerbron ). Byggnad. Bild. 1939-08-01 Västerbron i Uddevalla klar i mitten av augusti. 1939-08-04 Nya Västerbron i Uddevalla klar i mitten av augusti. 1939-08-26 Första loket på nya Västerbron. Järnväg. Bild. 1939-09-01 Första tåget över Västerbron igår till Junohus. Järnväg. 1940-08-06 Den nya Västerbron och Västerlånggatan. Vägarbete. 1942-06-17 Bild på Västerbron och gamla husen i kvarteret Dagson. 1944-04-14 Lärkan kom till Uddevalla och mudderverket ligger nedanför Västerbron. Pråmarna fylles nedåt hamnen av Meta. 1945-10-12 UVHJ:s lok spårade ur på västerbron, loket var fullastat från trähusfabriken. Järnväg. Olycka. 1945-10-16 Järnvägsspåret vid Västerbron skall höjas 25 cm på södersidan, arbetet pågår. 1946-06-13 City Möbler öppnar 15 juni 1946. Södra Hamngatan 7, 2:a vån. invid Västerbron. Annons. 1946-06-13 3:e vattenledningen lägg till söder under Västerbron. Vägarbeten. 1948-05-20 Landstigningsbrygga vid Västerbron. Hamn. Bild. 1949-06-02 Ett par hästar med arbetsvagn skenade vid Västerbron. Körsvennen erhöll en del skador. Olycka. 1951-09-20 Bild på fastigheten Sjöbommen nr 1. Revs när Västerbron skulle byggas år 1939. 1952-11-12 Flaggstängerna på Kungstorget- och Västerbron, stod tomma på kungens födelsedag. Kungligt. Fanor. 1954-05-12 Sjöfartsmonument i Uddevalla, ankare placeras vid Västerbron, hittades vid muddring. Hamn. 1954-11-17 Brand i Pettersson möbelaffär vid Västerbron. 1957-02-15 Nya kajer i Bäveån för en halv miljon mellan Träbron och Västerbron 1957-10-18 Förändrad gatubild vid västerbron när Pressbyråns kiosk flyttades. Byggnad. Bild. 1958-08-08 Västerbron breddas, ny Kampenhofgata. Vägarbete. Bild. 1958-08-28 Jättevalfisken Jonas visas vid Västerbron. 1961-05-24 Västerbron breddas. Kommunikationer. Bild. 1961-12-21 Höghus och affärslänga vid Västerbron? Byggnad. Bild. 1963-11-25 Hemmafrun Agnes Hermansson dök i 4-gradigt vatten vid Västerbron i Uddevalla. Idrott. Bild. 1970-06-25 Långtradare fast på Västerbron. Bilen kom från Kampenhofsgatan var för lång och hängde på broräcket. Bild 1973-02-08 Som högst stod vattnet 30 cm över gatorna runt Västerbron. Väder. 1978-03-10 Brobygget över Bäveån, den s.k. Västerbron har börjat. Kommunikationer. Bild. 1978-04-13 Nya Västerbron byggs. Innebär svårigheter för trafiken. Kommunikationer. Bild. 1978-06-19 Rekordsnabbt arbete. Halva Västerbron är färdig. Kommunikationer. Bild. 1982-09-30 Västerbron på postens vykort av konstnären Rune Hurtig. Kommunikationer. Bild. 2000-04-05 Badhuskajen behöver repareras vid Västerbron, som är i mycket dåligt skick. Hamn.

 

2025-08-05

Vad har operahuset i Sydney och Skolhuset på Gustafsberg gemensamt?

Ja, vad har operahuset i Sydney gemensamt med Skolhuset på Gustafsberg? Det upptäckte jag nyligen. Jag har länge vetat att Skolhuset är byggt med Skrombergategel och nu upptäckte jag att även operahuset i Sydney har ett tak som består av Skrombergaklinker.
Operahuset är byggt långt senare och då hade Höganäsverken tagit över ägandet av Skromberga tegelbruk. Sydneyoperahuset är täckt av över en miljon klinkerplattor från svenska Höganäs Kakel. Mer specifikt användes 1 056 006 stycken specialtillverkade plattor för takkonstruktionen.

Arkitekten, Jørn Utzon, ville ha en glänsande yta som inte bländade. Han fann inspiration i japanska keramikskålar och samarbetade med Höganäs för att utveckla de unika plattorna, som fick namnet "Sydney Tile". Dessa plattor, som är 120x120 mm stora, har en särskild textur som liknar hamrat silver och ger taket en vacker kontrast mot himlen och havet.

Närbild på operahusets tak.

Skromberga tegelbruk, eller mer korrekt Skrombergaverken, var en betydande industriell anläggning i Skåne, framförallt känd för sin tillverkning av klinker och tegel. Dess historia är nära knuten till den lokala förekomsten av både kol och lera.

Historik och utveckling

Verksamheten i Skromberga började ta fart när man upptäckte kolförekomster i området. Redan 1875 fick ägaren till Skromberga gård tillstånd att bryta kol. Kvaliteten på kolet var dock inte den bästa, men en värdefull biprodukt var stora mängder lera. Det var denna lera som skulle bli grunden för den framgångsrika tegeltillverkningen.

År 1886 grundades Skromberga Stenkols- och Lerindustri AB av Nils Persson och ingenjör Franz Daumann. Under Daumanns ledning utvecklades anläggningen snabbt och omfattade flera fabriker för klinker, rör och eldfast tegel. Skromberga kom att specialisera sig på förbländertegel och glaserat tegel.
 


John Peterson, förvaltande direktör för Gustafsbergs barnhus 1884 - 1905.

Peterson är för lokalhistorian mest känd för att han var en av Sveriges första oljeimportörer och han hade även repslagarebanan i Södra Hamnen. Han var allmänt känd som Peterson på Ba'n (banan).

Han var även den som för egna pengar anlade strandpromenaden mellan Gustafsberg och Lindesnäs 1894.


På hösten 1894 brann således Skolhuset ner. Det blev bara 40 år. Nu skulle det byggas ett nytt skolhus i ett brandsäkrare material. Peterson anlitade Uddevallaarkitekten Eugen Thorburn. Var han fick idén ifrån att använda Skrombergategel framgår inte av bygghandlingarna i Gustafsbergs arkiv. Men det är nog att anta att det blivit känt för sina höga kvalitet. Skolhuset kunde sedan efter en rekordsnabb byggtid invigas 1897.

1902-1904, medan han fortfarande är direktör för Gustafsbergs barnhus, byggde han det jag kallar det Petersonska huset i Södra hamnen. Samma arkitekt Eugen Thorburn! Byggmästeren hette Stening. Jag har inga arkivhandlingar som visar att det är byggt av Skrombergategel men jag har varit och tittat på det och är övertygad om att så är fallet.

Petersonska huset

Skolhuset


När man sedan tittar sig runt i Uddevalla så upptäcker man ett flertal tegelbyggnader från den här tiden. När byggmästare Stening byggt färdigt Petersonska huset fortsatte han med det som vi idag kallar Gamla Badhuset. Klart 1907. Här lär inte Eugen Thorburn ha varit inblandad.

Järnvägsstationen Uddevalla C från 1903 har en fasad som liknar husen med Skrombergategel. Inte heller här var Thorburn arkitekten bakom bygget. Det var SJ:s egen arkitekt Folke Zettervall som för övrigt ritat nästan samtliga Bohusbanans stationsbyggnader.

Uddevallas första brandstation från 1903. Misstänkt likt Skrombergategel? Arkitekt var Uddevallas förste stadsarkitekt Herder Lindeberg.

Skolgatan 8, det s.k. Kråkslottet byggt 1912 samtidigt som regementet höll på att byggas. Regementet stod klart 1913. Byggnaderna av tegel.


Tänk vilka mängder av tegelstenar som transporterades från Skromberga till Uddevalla vid den här tiden. Hur transporterades de? Annat än med båt var väl inte möjligt?

Flickskolan, numera Kulturskolan, byggd 1896. Arkitekt Eugen Thorburn. Tillbyggd 1916.

Margretegärdeskolan 1882. Tillbyggd 1918 och 1934. Uddevallas Arthur Brattberg var arkitekt för tillbyggnaderna.

Och tänk att skolan hotades av rivning och det var mycket det som gjorde att Uddevalla hembygdsförening bildades 1984. Och istället för rivning blev det en rejäl renovering.   ///

2025-08-04

Håpets katedrals pilgrimsseglats nu i Uddevalla

Idag anlände den här farkosten till Uddevalla hamn. Den presenteras som ett flygande heligt rum, med tak av plast insamlad från Bohusläns stränder, längs kusten.

Enligt tidtabellen skulle katedralen ligga i Uddevalla den 6 - 10 augusti, men kom alltså två dagar tidigare än planerat. Säkerligen för att ta sydd för den annalkande stormen Floris som beräknas komma in i natt och vara som intensivast under onsdagen. Hoppas katedralen klarar vindarna!   ///

2025-08-03

Här skall Konsthallen byggas - Percy Barneviks donation

Foto Lennart Odinger/Digitaltmuseum.

18 juni 2001 tog Lennart Odinger den här bilden på platsen där Bohusläns museums nya konsthall. Konsthallen invigdes i mars 2002. Den var en donation av nyligen bortgångne Percy Barnevik. Arkitekt var Alexis Pontvik.   ///

2025-08-02

Cavalli-Holmgren - donator i Strömstad och Uddevalla

Häromdagen tog jag ett av de sista tågen från Uddevalla till Strömstad. (Fr o m idag den 2 augusti är järnvägen avstängd för banarbeten enligt vad jag tidigare skrivit om).

Jag viste ju att dubbelstatyn på Kungstorget i Uddevalla var en donation av en Strömsdagsbördig grosshandlare vid namn Cavalli - Holmgren. Och att han även donerat det spektakulära stadshuset i Strömstad. Men i alla år har jag trott att han hette Axel i förnamn! Därför blev jag mins sagt paff när kom till stadshuset i Strömstad och fick veta att han hette Adolf Frithiof Cavalli - Holmgren. Man lär sig något varje dag!

Stadshuset i Strömstad är en fantastisk byggnad i granit och koppar. Huset stod klart 1917 men invigningsceremonierna ägde rum 2017, hundra år senare. 

Jag hade turen att få komma in i byggnaden och blev minst sagt imponerad. Här följer lite bilder inifrån.



Kommunfullmäktigesalen. Kommunen har 39 fullmäktigeledamöter.
Och högt upp i fullmäktigesalen finns åhörarläktaren.
Det finns mycket att titta på i stadshuset. Och man har guidningar i byggnaden. Tyvärr kom jag en dag för tidigt för en sådan, men man var mycket välvillig och släppte in mig överallt ändå.

Utgången , eller ingången om man så vill.

Jag rekommenderar alla som kommer till Strömstad och besöka stadshuset. Okej, inga tåg på länge med det går ersättningsbussar.   ///

2025-08-01

Oddebollen är igång

Oddebollen är igång

Under tre dagar skall 213 lag spela 559 matcher på 20 olika planer runt om i Uddevalla varav 13 gräsplaner ligger samlade på cupcentret vid Gustavsberg och Bodele.

Extra roligt är att i år har hela 45 norska lag i årets cup och 120 anmälda domare!

Största klasserna är P13 och F13 med 40 respektive 24 lag som skall spela 9 mot 9.


2025-07-30

Snart slutåkt med tåget Uddevalla - Strömstad


Inom kort påbörjas järnvägsarbetena på Bohusbanan sträckan Uddevalla - Strömstad. Och så här ser det ut framför Uddevalla C just nu.

Jag tog chansen idag och reste sträckan en sista gång innan banan stängs av. Så här skriver Trafikverket om arbetena:

Omfattande avstängning på Bohusbanan mellan Uddevalla och Strömstad under 2025 och 2026

Från och med den 2 augusti 2025 kommer Bohusbanan mellan Uddevalla och Strömstad att vara helt avstängd för tågtrafik. Avstängningen, som pågår fram till den 20 april 2026, är en del av en större upprustning av kontaktledningsanläggningen. Under hela perioden kommer tågen att ersättas med buss.

Underhållsarbetet syftar till att modernisera den snart 75 år gamla kontaktledningsanläggningen, vilket förväntas leda till en mer driftsäker och robust järnväg med färre trafikstörningar. Trafikverket, som ansvarar för arbetet, meddelar att hela anläggningen med fundament, stolpar, och ledningar kommer att bytas ut.

För resenärer innebär detta att man får räkna med längre restider. Ersättningsbussar kommer att trafikera sträckan, och Västtrafik uppmanar resenärer att söka sina resor i appen To Go eller i reseplaneraren för detaljerad information om avgångs- och ankomsttider.

Avstängningen sker i två etapper:

  • Etapp 1: 2 augusti 2025 – 20 april 2026

    • Hela sträckan Uddevalla – Strömstad är avstängd. Tågtrafiken ersätts med buss.

  • Etapp 2: 20 april 2026 – 12 december 2026

    • Sträckan Rabbalshede – Strömstad är avstängd. Tågtrafiken kommer att kunna gå mellan Uddevalla och Rabbalshede. Ersättningsbussar trafikerar den avstängda delen.

Utöver detta kommer Uddevalla C att vara avstängt för tågtrafik under vissa kvällar och helger under hösten 2025, vilket även då påverkar tågtrafiken på Bohusbanan.

Den omfattande renoveringen är en del av en större satsning på att rusta upp Bohusbanan för att säkerställa en hållbar och tillförlitlig tågtrafik för framtiden.   ///