2025-08-17

Festligt, folkligt, fullsatt på Glimmingen

BMK Uddevallas motocrosstävling ägde rum i helgen. VM-motocross  med alla internationella tävlande. Förutsättningarna var de allra bästa med ett strålande väder. Ja, kanske till och med lite för varmt.

Efter invigningstal av undertecknad och kommunstyrelsens ordförande Martin Pettersson sjöng Julia Lorentz nationalsången väldigt vackert. Sedan kunde finalheaten börja.

Här är mitt invigningstal:

Uddevallas resa till att bli ett världskänt namn inom motocross är en berättelse om passion, anpassning och ett brinnande engagemang som sträcker sig nästan ett sekel tillbaka i tiden. Allt startade med Bohusläns Motorklubb, eller BMK Uddevalla, som bildades redan 1926.

I början handlade det inte bara om motocross. Klubben ägnade sig åt allt som hade med motorer att göra, och på 30-talet var det isracing på Byfjorden som drog storpublik. Men det var efter andra världskriget som motocrossen på allvar slog rot. Den allra första banan anlades på Kasen, ett område ovanför det växande Uddevallavarvet. Här, under 40- och 50-talen, fostrades de första generationerna av lokala crossförare.

När varvet expanderade tvingades klubben flytta. Den nya platsen blev Kuröd, och det var här som Uddevalla skulle ta sitt första kliv ut på den internationella scenen. Banan vid Kuröd blev legendarisk för sitt unika underlag – de berömda "snäckskalsbankarna". Detta speciella underlag gjorde banan både utmanande och omtalad i hela Europa. Redan 1961 arrangerade klubben sin första VM-deltävling här, och Uddevallas rykte som en arrangör av världsklass började ta form.

Men den verkliga guldåldern inleddes 1991 med invigningen av Glimminge Motorstadion. Detta är den anläggning vi känner till idag – en modern, komplett och krävande arena som har blivit synonym med svensk motocross. Glimmingenbanan är känd för sin hårda, steniga terräng och sina dramatiska höjdskillnader, en bana som skiljer agnarna från vetet.

Sedan flytten till Glimmingen har BMK Uddevalla arrangerat över 20 VM-deltävlingar, det vi idag känner som MXGP of Sweden. Varje år i augusti vallfärdar världseliten och tiotusentals fans till Uddevalla för att uppleva motorsport i absolut världsklass. Evenemanget har blivit en institution och en av sommarens stora höjdpunkter i regionen.

Men historien rymmer mer än bara VM. Klubben har också arrangerat den unika backtävlingen Dynamitloppet och är en ständig värd för deltävlingar i det Svenska Mästerskapet, MXSM.

Ingen historia är komplett utan sina hjältar. Den största av dem alla i Uddevalla är utan tvekan Håkan Andersson. År 1973 nådde han toppen av sin karriär när han blev världsmästare i 250-kubiksklassen. Hans framgångar gav klubben en enorm skjuts framåt och har inspirerat generationer av unga förare att satsa på sporten.

Idag drivs verksamheten vidare av en stark organisation, ledd av eldsjälar och hundratals ideella funktionärer som varje år gör det stora VM-arrangemanget möjligt.

Så, från de tidiga åren på Kasen, via de legendariska snäckskalsbankarna på Kuröd, till dagens världskända Glimmingebana, har Uddevalla cementerat sin plats som hjärtat av svensk motocross. Det är en historia om en liten klubbs stora visioner och en stads obändiga kärlek till sporten.

Stora åskådarberget. Och till skillnad emot vid fotbollsmatcher så uppmanade speakern att tända bengaler.

Lilla åskådarberget.
BMK Uddevalla bildades 1926 och fyller således 100 år nästa år. Tur då att det redan är klart att det blir en VM-Motocrosstävling under jubileumsåret.   ///

2 kommentarer:

  1. Tack för mycket intressant läsning.
    A-S S

    SvaraRadera
  2. Och som grädde på moset…
    Jag bor granne med Håkan Andersson 😊
    A-S S

    SvaraRadera