Dags för sjösättning på Uddevallavarvet. Vi ser tribunen där gudmor skall klättra upp och daska champagneflaskan i skrovet vid dopet.. Vi ser också att namnet är täckt av en vepa. Säkert kan ni som jobbat på varvet genast berätta vilken båt det är? ///
Uddevallabloggens sidor
2025-03-30
2025-03-29
Vet du något om Nordverks arbete med maskinen Härk?
jag heter Lars Sundström och driver företaget Icemakers i Arjeplog. Vi jobbar med hela världens bilindustri inom vintertester av fordon och komponenter. Företaget firade 50-års jubileum 2023. Men nu närmar jag mig pension och har börjat intressera mig för lokalhistoria och är just nu insnöad på historiska snömaskiner i Arjeplog. Vi hade många uppfinnarjockar i våra trakter. På mitten 50-talet så uppfann ingenjör Abbe Hellander en maskin som kallades Härk. Eftersom han var ingenjör så gjordes ordentliga ritningar och tillverkningen ska ha lagts ut till företaget Nordverk.
Min fråga är om du kan tipsa om någon som kanske minns tillverkning av denna maskin eller om det finns något industrimuseum som eventuellt råkar ha kvar ritningar från denna maskin.
Vore kul om det gick att få upp ett spår av denna maskin i dina trakter
MVH
Lars Sundström
Sänder över det faktablad jag gjort utifrån lokala fakta.
2025-03-27
Här var bilden tagen - Sörkällegatan
2025-03-26
Var är den här bilden tagen?
2025-03-25
Telegrafistutbildning på I 17
Känner du igen honom och har du rentav blivit utbildad av honom?
Du vet väl att du kan gå in på Bohusläns Försvarsmusem och botanisera i museets bilddatabas. För att komma dit klickar du HÄR !!! ////
2025-03-24
2025-03-23
Berättarafton onsdag 26 mars kl 19 (OBS Tiden!)
Därefter är det berättarafton för allmänheten med start kl 19.00.
ALLA VÄLKOMNA!! ///
2025-03-22
Vy västerut
2025-03-20
2025-03-19
Rådhuset
2025-03-18
Var låg Västertull?
Idag finns varken Sjöbommen eller den närliggande Bomgatan kvar, men deras namn lever vidare i stadens historia.
2025-03-17
Axel Wallströms affär
Och detta är Frank Berghänels.
Det är alltså hörnet Kungsgatan - Norra Drottninggatan. Affären fanns mellan 1860 och 1912. ///
2025-03-16
Vem var Axel Wallström
Hej Gunnar!
I början av 60-talet påträffades ett 30-tal amerikabrev i samband med en husrivning på dåvarande Bulidsvägen. Breven som var från början av 1880-talet kom från tre bröder som vid olika tidpunkter utvandrat från Uddevalla till USA.
På alla kuverten står det att breven ska avlämnas till Axel Wallström. Går det att få fram någon information om vem denne Wallström var? Man kan kanske gissa att han drev någon butik i centrala Uddevalla, där bönderna från stadens utkanter fick hämta sin post. Eller var han kanske hela Uddevallas ”postkontor”?
Vänliga hälsningar
Gösta Axelsson
2025-03-15
Kropps damer klarade pressen
Slutställning
Det betyder att välrenommerade tränaren Magnus Frisk stannar i klubben. Han lovade det under förutsättning att tjejerna inte ramlade ur serien. ///
2025-03-13
Kändis från Uddevalla hjälper till
Brage Viking, känd hamngäst i Uddevalla, hjälper till vid fartygskollisionen utanför Englands kust där Stena Immaculate lastad med flygbränsle till Amerikanska flygvapnet blev påseglad av en Rysk kapten.
Brage Viking har varit i Uddevalla hamn flera gånger. Ja till och med legat upplagd här.
STENA IMMACULATE som låg för ankar då hon blev påseglad utanför Immingham på Englands västkust. ///2025-03-12
2 ggr Brunius
2025-03-11
Mer om tunnelarbetena genom Kålgårdsberget
1905-06-20 skrev Bohusläningen.
Olycka
vid stensprängning. Vid sprängning för den blivande järnvägstunneln genom
Kålgårdsberget inträffade i lördags, att ett skott gick för tidigt, varvid två
med tändningen sysselsatta arbetare, Emil Nilsson, och Axel Vilhelm Johansson,
ganska svårt skadades. Den ene av dem erhöll sår i huvudet, medan den andre
fick skador i handen. Någon fara för deras liv anses ej föreligga, ej heller
torde svårare men för framtiden följa. Utredning skall väl bringa klarhet om
orsaken till att sprängskottet i förtid exploderade.
Detta var ett halvår innan dödsolyckan som jag skrev om i förra inlägget. ///
2025-03-10
Dödsolyckan i Kålgårdbergstunneln 1906
1906-01-13 Bohusläningen.
NY OLYCKA VID BOHUSBANEBYGGNADEN - TRE DÖDADE - TVÅ SVÅRT SKADADE.
I den mot öster vättande delen af tunneln genom Kålgårdsberget, där ett 15-tal arbetare för tillfället voro sysselsatta, inträffade igår eftermiddag vid 4-tiden en beklaglig olyckshändelse. Något över 70 meter inne i berget nedföllo nämligen från tunnelns tak helt plötsligt stora massor af sten, hvilka fullständigt begrofvo två därunder sig uppehållande arbetare. Ytterligare tre blevo inkilade mellan de nedrasande klippstyckena. Kamraterna längre in i berget skyndade till och drogo fram dessa tre svårt skadade, samt dessutom ytterligare en som undsluppit med blotta kontusioner. De två under raset begravna kunde man ej göra något vid, helst ett nytt - dock mindre omfattande - ras inträffade under räddningsarbetet, detta ras dock lyckligtvis utan att åstadkomma någon skada.
Doktor Ek, som omedelbart tillkallats och anlänt, anlade de första förbanden på dem ur klippmassorna framdragne skadade arbetarne, vilka erbjöd en ömkansvärd anblick. En av dem var sanslös. Samtlige fördes därefter till lasarettet.
De två genast dödade voro: AS Tellenius, för ett par månader sedan hitkommen från Östersund och efterlämnade här i staden boende hustru jämte fyra barn, samt A J Persson från Bollungsnäs i Sundals Ryrs socken på Dal, vilken likaledes efterlämnar hustru och flera barn.
De till lasarettet forslade skadade voro: Johan Olsson från Hässleröd i Forshälla socken, vilken erhållit två djupa sår i huvudet samt skador å högra axeln och ena örat, Adolf Andersson från Dal, vilken fått vänstra höften ur led och sårats i huvudet, samt TG Johansson från Jönköpings län, som också erhållit en skada i huvudet. Johan Olsson avled senare på kvällen i går på lasarettet. Någon direkt fara för de båda övrigas liv torde ej förefinnas.
Enligt entreprenörernas och arbetarnes utsago berodde olyckan på sk "slag" i berget, dvs att berget var löst och fullt med sprickor, där raset ägde rum. Sista skottet inne i tunneln lossades vid 1-tiden på middagen således tre timmar innan olyckshändelsen inträffade. Det anses att mellan 50 och 100 kubikmeter sten nedstörtat vid raset. Några smärre ras inträffade senare på e.m., vadan arbetet med de döde arbetarnas framgrävande fördröjdes, emedan man fruktade för rasen.
Det konstaterades emellertid, att över den plats, där dessa uppehållit sig, låg nedrasad sten till 2 3 meters höjd. Senare på aftonen vidtog vid belysning av luxlampor arbetet med deras framforslande, vilket vid 4-tiden i morse resulterade i att man lyckades utfå liken ur stenmassorna. ///
2025-03-09
Berättarkafé med Janne Dahl måndag 10 mars i Wessmanska huset
Plats: Wessmanska huset, Södra vägen 7.
Tid: kl 14.00
Kaffe serveras.
ALLA VÄLKOMNA! ///
2025-03-07
Promenader i staden och dess utkanter 1903 - Kråkhagen
BOHUSLÄNINGEN I MARS 1903:
PROMENADER I STADEN OCH DESS UTKANTER
"Ut i världen brusade det inom mig och så hamnade jag - å Kråkhagen. Nåja, långt värre kan man råka ut för då man ger sig ut på äventyr. Från att vara en liten enkel ladugårdsidyll med en röd stuga för ängens och kossornas vakande och vårdande tjänsteandar har denna plats länge sedan ryckt fram i första ledet bland dem, vilka närmast stadens centrum - således mest till gagn - erbjuda mark för nybyggnader. Redan det är anledning nog att väcka intresse.
Och icke skola vi Uddevallabor stöta oss på namnet. Då våra älskvärda grannar kalla oss själva korpar och vi förmodligen även gjort oss förtjänta därav böra vi ej alltför mycket förarga oss över kråkorna, om det verkligen finns sådana här, fast jag aldrig sett några. För övrigt är stället nu omdöpt till "Fridensborg". Uppenbart tycks man dock icke tro på, att någon absolut frid kommer att råda i denna nyuppröjda stadsdel mer än i de gamla.
Åtminstone benämner man den fortfarande Kråkhagen och så får den kanske heta, tills tusenåriga riket kommer och alla stadens stridstuppar, för att icke tala om hönsen, gå och blåsa i fridsbasun.
När vi idag bege oss dit ut tillsammans, skall jag först och främst sätta er in i ett och annat ur platsens äldre historia och vad som eljest i samband därmed förtjäna uppmärksamhet. Jag gör det så mycket hellre, som det ju är mig ganska väl bekant. att allt dylikt har sitt särskilda intresse för er.
De tillgängliga källorna gå tillbaka till 1791. "Kråkehagen" innehades då av avlidna fabriquörskan Elisabet Bergs arvingar. Vid 31 oktober samma år förrättad auktion inropades ängen av Mickael Koch & söner för 185 riksdaler 24 skillingar specie; men nämnda herrar avstodo i godo sin rätt till förmån för handlanden Samuel O Bagge, vilken anmält sig som "bördeman".
Jämt på dagen trettioett år därefter nämligen 1822, gick Kråkhagen åter under klubban, denna gång - jämte Wasslehagen, som nu tillhör Annegreteberg - utmätt hos sterbhuset efter nämnde Bagge för skuld till löjtnant M L von Schoultz. Ängen som beräknades utgöra 2 ½ manslått var då värderad till 500 riksdaler banko, men inropades av S. själv för 655 dito, varefter han dagen därpå mot samma belopp frånräknat femman i banko, överlät den till hökaren Nils Wessman......
Kråkhagen stannade i Wessmanska släkten till 1896, då den under hand försåldes till herr J A Zetterqvist. Det var denne förbehållet att sig själv ovetande ge första uppslaget till den hos oss enastående byggnadsverksamhet, som utvecklats runt omkring här.
Redan året efter det stället övergått i hans ägo uppfördes en vacker villa i två våningar med tillsammans sju rum och två kök jämte ett par tamburer. Därvid stannade det dock tills vidare. Han hade köpt egendomen icke minst för att få ett litet jordbruk att syssla med och hans närmaste omsorg var nu att bygga en ordentlig ladugård. Därjämte tillfredsställde han sin gamla kärlek till planteringar genom att anlägga en sådan framför villan. Kort sagt, allt ordnades blott med tanke på att skapa ett stilla fridfullt, halvt om halvt lantligt hem.
Men
det skulle bli annat av. Tiden för vår stads långvariga dvala var ute. Herr
Oddevold, den gamle sjusovaren, började gnugga sig i ögonen och fann äntligen
att mycket måste göras här, om icke den allmänna utvecklingen skulle lämna oss
långt bakom sig. Dessutom ställde den motsedda längdbanan direkta krav på
samhället, helt enkelt oavvisliga, så vida ej redan de närmaste fördelarna av
den skulle spårlöst rinna bort. Och till de därvid i första hand
oundgängligaste åtgärderna hörde, som ni minns, att göra det mindre trångbott
för den allt talrikare befolkningen.
Nu
var det för Kråkhagens nye ägare förbi med drömmen om en stilla, avskild vrå
bland bergen. Den ena byggnaden efter den andra klängde sig fast däruppe, och
till sist fann han intet annat återstå än att själv bokstavligen uppgiva
gärdet. Även här började marken styckas till tomter.
Låt oss se, vad som redan blivit gjort för platsens bebyggande.
Det verkar som järnvägen börjat byggas.
Närmast har vi det koketta tvåvåningshus, nästan en kvadrat med ett hängtorn i sydöstra hörnet, vilket uppförts av herrar Berglund & Eliasson.
Strax bredvid är ock grund lagd till en annan byggnad, men då järnvägen kommer att stryka fram över tomten, har arbetet här måst upphöra. Däremot skall inom kort ett hus få plats mitt emot villans västra gavel.
Gå vi nu för ro skull längs bergknallarna, som bildar Kråkhagens gräns i öster, komma vi fram till maskinisten A G Bengtssons lilla trevliga villabyggnad. Resande sig högt vid den hit upp dragna Skolgatan, tager slutligen mjölnaren K M Johanssons hus i två våningar uppmärksamheten i anspråk, icke blott genom sina jämförelsevis betydliga dimensioner, utan även såsom synbarligen mera solitt byggt än de flesta, vilka komma till stånd i första rummet för uthyrning. Det inrymmer tillsammans åtta bostadslägenheter, nämligen fyra om två rum och de återstående om ett rum, alla med kök.
Därmed har vi uppfångat i flykten det hittills åstadkomna nydaningsarbetet å Kråkhagen. Dennas areal, enligt senaste uppmätningen 1 tunnland 21 « kappland, lämnar emellertid god plats för flera byggnader och de låta nog icke länge vänta på sig.
Nyss
nämndes att järnvägsanläggningen tager en del av området i anspråk. Och det
kommer naturligtvis inte att stanna vid den nämnda tomten. Ehuru banans
riktning här ännu ej är definitift bestämd, blir alltid herr Zetterqvists
trädgårdsplantering mer eller mindre tillspillogiven. Men han tröstar sig nog
med, att om också nya kommunikationsleder göra intrång på en och annans område,
äro de dock till ovärderligt gagn för det allmänna och därmed även i sin mån
för var och en enskild.
2025-03-06
Lyckad näringslivsdag i Agnebergshallen
2025-03-05
Skolgatan 9 - 15
För flera år sedan gjorde jag en inventering av fastigheterna längs Skolgatan. Det följde jag upp med en stadsvandring vilket rönte ett stort intresse. Nedan följer förteckningar över lagfarna ägare. Förteckningarna är inte uppdaterade till dagsaktuella ägare, men kanske intressanta ändå. Skolgatan 9 - 15 ligger på Skolgatans vänstra (västra) sida. Husen byggdes alla i början av 1900-talet.
Jag har tagit bort förekommande personnummer.
SKOLGATAN 9/VÄSTRA KRÅKHAGEN 4
1904 Herman Andersson o hh Maria Andersson
1929
Ester Olivia Andersson. Arv efter modern Maria Andersson
1956
Lars Nordström.: Jag betalade 39 500 kr och då fick vi torn, och så fick vi
fyra utedass och så fick vi norra Europas vackraste kakelugn. Och som tur är så
finns den kvar.
Lars Nordström och han hustru Ella bodde fortfarande kvar när min familj bodde i Kråkslottet. Vi hyrde en period parkeringsplats på gården till 9:an.
Lars Nordström gick bort 1996 och hustru Ella 2007.
Skolgatan 11/Västra Kråkhagen 5
1905 Karl Johan Andersson, av JA Zetterqvist
1938
Heinrich Jöns Brennekam
1942
Anders Paulsson
1960
Lars Nordström o hh Ella Nordström
1973
Bohusläns Valkretsförbund av Folkpartiet
Här hade Lars Nordström sin bilskola och Lars var bilskollärare. Jag gick själv där några gånger innan jag flyttade till Göteborg.
Det pratades allmänt om att Lars elever blev experter på start i backe.
Och Lars sålde huset till Folkpartiet.
Skolgatan 12/Östra Kråkhagen 2
1902 Karl Magnus Johansson
1921
Sten Björkman
1921
Gustaf Johansson
1938
Enkan Anna Hildegard Johansson, född Olsson. Arv.
1938
Emil Konstantin Johansson
1941
Cornelia Johansson
1946
Emma Järnqvist
1951
Algot Johansson
1973
Dödsboet efter Algot Johansson. Bouppteckning den 29/3 1972
1973
Curt Ekbladhs Elkonsult AB.
1983 Hans Jansson
Skolgatan 13/Västra Kråkhagen 6
1904 AG Svensson, av JA Zetterqvist
1918
Predikanten Oscar Theodor Lantz
1952
Dödsboet efter OT Lantz
1952
Göte Lantz, arvsskifte
1965
Lars Nordström
1965
Gunnar Larsson
1973 Bengt-Olof Johansson. Här låg också hans företag Trademan.
Skolgatan 15/Västra Kråkhagen 7
1904 AH Larsson
1919
Änkan Anna Larsson samt Olof August Larsson, Carl Gunnar Larsson, John Hilmer
Larsson, Sten Einar Larsson, Knut Otto Larsson, Nils Hugo Larsson, Anna Hilma
Rut Larsson. Arv.
1919
Edvin Johansson o hh Beda Alfhild Isadora Johansson
1921
Simon Wennerberg
1925
Johan Svensson
1925
Edmund Wassenius o hh Ellen Wassenius
1946
Karl Heder o hh Selma Elvira Heder
1965
Selma Heder. Bodelnings- och skifteshandlingar 29 maj
1977 Björestål, Augusta Elvira
1978 Bergström, Johnny Gunnar Fabian
1978
Kustinvest AB
1979 Jonsson, Oskar Ingvar ///
2025-03-04
Här köper du lampor och batterier i centrum
Joakim Ekbrand på Hallmans bokhandel
Sedan Hellstedts el slog igen så har det blivit svårare att få tag i glödlampor och batterier i centrum. Man fick åka till Torp och Clas Ohlson (det kan man fortfarande förstås) för att köpa dessa produkter. Men numera kan man gå till Hallmans bokhandel som har ett sortiment av det vanligaste man behöver i ett hushåll. Även affären Pimpa hemma lär ha ett lager. ///2025-03-03
Tågstopp vid Hogsjöns vattenhäst
Nils Bergman har letat upp den här bilden på ett tåg som stannat vid Hogsjöns vattenhäst för att fylla på vatten. Fantastiskt att det fanns en sådan bild. ///
2025-03-02
Platser kvar till Näringslivsdagen 6 mars
Bröderna Norberg kommer att vara där. Och jag kommer att vara där. Och så en del andra. ///
2025-03-01
Vattenhästen vid Hogsjön
Här vid Hogsjön fanns på ånglokomotivens tid en s.k. vattenhäst. En vattenhäst är en anordning för att fylla på ånglokens vattenförråd, en vattenkastare helt enkelt. Vattenkällan kunde vara en sjö, ett vattendrag, ett vattentorn eller liknande.
Vid Hogsjön finns bara fundamentet kvar, men här stannade ångloken och fyllde på vatten. Hogsjön kommer man till sedan man passerat Bjursjön på väg norrut.
Vid Uddevalla C står den här vattenhästen kvar. Kanske sedan före 1939 då Bohusbanan elektifierades?