tag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post5328703030274688701..comments2024-03-27T11:58:51.207+01:00Comments on uddevallabloggen.se: StadsmotorvägenGunnar Klassonhttp://www.blogger.com/profile/11731491397710169222noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-19819926297617635402011-05-27T13:28:59.465+02:002011-05-27T13:28:59.465+02:00hej vi bodde på hallbergsgatan 2 b i början av 60-...hej vi bodde på hallbergsgatan 2 b i början av 60-talet utefter herrljungabanan, jag får inte ihop det riktigt men den flerfamiljsvillan har väl också rivits då, tycker inte heller att hallb.g. låg där som den ligger nu, eller har jag fel ?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-8338436015559296142007-08-12T16:22:00.000+02:002007-08-12T16:22:00.000+02:00Ja, jag tror att den nuvarande bron över motorväge...Ja, jag tror att den nuvarande bron över motorvägen vid Bräcke byggdes samtidigt som vägen och var klar 1973. Den gamla bron över järnvägen var klar hösten 1933. Dessförinnan var det en ganska olycksdrabbad korsning mellan landsvägen och järnvägen något väster om dagens bro.<BR/>Jag kommer att försöka återkomma till vägsträckningarna så småningom.<BR/>Dock har väg 44 eller vägen mot Vänersborg alltid gått söder om Herrljungabanan förbi Kurödsområdet.Gunnar Klassonhttps://www.blogger.com/profile/11731491397710169222noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-20787293158055495972007-08-11T23:44:00.000+02:002007-08-11T23:44:00.000+02:00Har nuv. bro vid Bräckemotet och över järnvägen fu...Har nuv. bro vid Bräckemotet och över järnvägen funnits sedan 1973?<BR/><BR/>Jag föreställer mig att Kurödsvägen var den gamla 44:an tills E6 anslöts 1984. Eller gick 44:an som landsväg där nuvarande motorväg går till Ramserödsmotet?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-47469164793217392782007-08-11T22:22:00.000+02:002007-08-11T22:22:00.000+02:00Jag försöker komma i håg hur det såg ut. Det är mö...Jag försöker komma i håg hur det såg ut. Det är möjligt att jag minns fel. Det är till och med sammolikt nu då jag tänker ännu mer på det. Järnvägen byggdes ju också om både vid Bräckemotet och borta åt Ramserödshållet. Bl a byggdes en ny landsvägsbro över järnvägen. Och det var för 44:an. Får kolla upp det där lite bättre. Möjligen finns det bilder.<BR/>MEN, motorvägen blev rena streetracegatan. Motorburen ungdom körde ofta i mycket hög hastighet.Gunnar Klassonhttps://www.blogger.com/profile/11731491397710169222noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-45760284435678590722007-08-11T22:10:00.000+02:002007-08-11T22:10:00.000+02:00Hur gick då riksväg 44 på den tiden innan E6 anslö...Hur gick då riksväg 44 på den tiden innan E6 anslöts?<BR/><BR/>Märkligt vägbygge förresten att bara bygga någon kilometer i början av 1970-talet. Visst sparades Västgötavägen på en del trafik men det måste ha varit ett oerhört överdimensionerat bygge för en sådan ganska futtig sak. Riktigt betydelsefull blev inte vägen som jag ser det förrän då E6 anslöts, eller åtminstone fram tills förlängningen var klar 1976. Borde med andra ord ha varit väldigt lite trafik och som upplagt för raggarrace under de första tre åren!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-76161508175506503632007-08-11T21:22:00.000+02:002007-08-11T21:22:00.000+02:00Bygget var mellan Bräckemotet och Fjällvägen. I ma...Bygget var mellan Bräckemotet och Fjällvägen. I maj 1979 beslutade Regeringen att Bräcke - Bratterödsleden skulle byggas. Och mycket riktigt som du säger invigdes leden torsdagen den 27 september 1984.<BR/>Nej pinnarna stod inte kvar under tiden. Utstakningarna innebar att man vägde av höjderna på olika avstånd från den blivande motorvägens mittlinje. Syftet var förmodar jag att få fram en profil som kunde ligga till grund för kostnadsberäkningar mm. Att bygga vanliga hus är ofta en flerårig process. När det gäller vägar tar det förstås ännu längre tid. Men jag tror att man använder annan teknik är "pinnpojkar" idag.Gunnar Klassonhttps://www.blogger.com/profile/11731491397710169222noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-18092906438702475572007-08-11T20:54:00.000+02:002007-08-11T20:54:00.000+02:00Förresten, 1973 invigdes avsnittet mellan Bräcke o...Förresten, 1973 invigdes avsnittet mellan Bräcke och Fjällvägen skrev du. Syftade du på Bräckemotet då eller var det ända ut till Ramseröd man byggde? E6 anslöts inte förrän 1984-5 tror jag.<BR/><BR/>Så redan 1962 var ni ute och stakade för den nya motorvägen, ojoj! Vad var det som tog sådan tid? Först runt 1970 revs ju husen? Stod pinnarna kvar i nästan tio år?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-31357640257084524792007-08-11T16:43:00.000+02:002007-08-11T16:43:00.000+02:00Jag kom just på att det var till och med 1962 som ...Jag kom just på att det var till och med 1962 som vi gick där och stakade. Motorvägsplanerna var uråldriga. Redan 1950 var de kända och under 50-talet diskuterade köpmännen i Uddevalla frågan. De var emot eftersom de trodde att motorvägen skulle få bilisterna att åka förbi Uddevalla. Köpmännen har alltid velat ha trafiken rätt in i centrum och vägen utgjorde ett hot.<BR/>Ja, och Sunningeleden var också på tapeten på 50-talet. Man ansåg helt rätt att förr eller senare skulle man förkorta Rikstvåan genom att bygga bron.Gunnar Klassonhttps://www.blogger.com/profile/11731491397710169222noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-34110084444865259682007-08-11T16:26:00.000+02:002007-08-11T16:26:00.000+02:00Så du märkte ut var vägen skulle gå tio år innan d...Så du märkte ut var vägen skulle gå tio år innan den öppnades? Framsynt planering, på min ära!Anonymousnoreply@blogger.com