Första beskedet var att detta skulle ske i spannet augusti - oktober. Vi protesterade förstås genast då tre restauranger, Gustafsbergs badhotell och vandrarhem, Upplevelsebolaget m fl fortfarande har säsong augusti - september. Tidpunkten är således ytterst drabbande för dessa sommaraktiva verksamheter.
Vi fick från början beskedet att vi istället skulle får köra runt vägen Oxeskallebackarna - Groheds station - Bratterödsleden om man skall in till stan. Det är en omväg på 10 km en väg.
Den här vägen är den vanliga till och från Gustafsberg.
Det säger sig själv att det är ingen situation vi vill ha. Så fort man skall in och handla till ICA Kvantum som är vår närmaste affär måste man alltså en omväg på två mil (fram och tillbaka).
Det har från Gustafsbergsstiftelsens sida tagits kontakter både på tjänstemannanivå och på politikernivå för att försöka hitta en bättre lösning. Vi ifrågasätter inte att vägen/bron måste åtgärdas men vi vill att man skall göra sitt yttersta för att hitta en bättre lösning.
Vi har, så gott som dagligen större eller mindre transporter till Gustafsberg, t ex till företagen i Skolhuset. Själv åker jag ibland ett par gånger om dagen in till stan i olika ärenden och på möten.
Vi har blivit utlovade ett informationsmöte men någon inbjudan har inte kommit. I stället kom så artikeln i dagens Bohusläningen där det talas om hur det hela skall ske. Vi hade hoppats få vara med och diskutera olika lösningar. Bl a har det hela tidens sagts att fyra bussar om dagen skall släppas förbi arbetsplatsen. Hur skall det gå till kan man undra?
Det har föreslagits att man skulle kunna bygga en provisorisk bro intill den man bygger om men det skulle kosta 300 000 kr enligt projektledare Anders Löfström i dagens tidning. Frågan är om det inte är värt det?
Vi som bor och verkar på Gustafsberg, Lindesnäs och Gorrviken, upplevde det oerhört jobbigt redan i höstas när man stängde av vägen vid Hästepallarna. Den här aviserade avstängningen skulle drabba oss ännu hårdare. Vi hoppas på en annan lösning. //
Ni har lika tokiga politiker och tjänstemän som i Borås.
SvaraRaderaBygg provisorisk bro. Vi måste rädda Gustafsberg.
SvaraRaderaPåminner mig om en övning för länge sedan.
SvaraRaderaEn skylt, "Vägverket bygger ny bro, klar hösten.." och ett årtal två år framåt i tiden.
En annan skylt, handritad och hängd under den första, "Pionjärplutonen bygger ny bro, klar före klockan femton idag".
T.Gustafson
Märkligt... Man måste väl t ex kunna göra en fil åt gången och med en provisorisk lösning få passagen så pass bred att bilar och i alla fall lättare transporter kan passera. Inget fel på Anders, men nu får han allt tänka om.
SvaraRaderaVägen mellan stora eken och grohed är privatfinansierad, genomfart förbjuden. Hur har kommunen förhandlat med vägföreningen?
SvaraRaderaOrdföranden lär ha gett sitt tillstånd enligt Bohusläningen. Kommer att bli mycket trafik på den vägen....
RaderaVi mopedister då? Vad händer med oss? Denna väg är den enda väg vi kan ta oss in till stan.
SvaraRaderaBygg en bro till!
SvaraRaderaGustafsberg är ett riksintresse. Boende och företag måste ha en bra väg. Ansvariga måste bygga en provisorisk bro.
SvaraRaderaNu bor inte jag inom det drabbade området och är förmodligen inte drabbad på något sätt överhuvudtaget eftersom jag lika gärna kan gå till Gustavsberg och Lindenäs från Skeppsviken om jag vill dit.
SvaraRaderaÄr det inte bättre att stå ut med en avstängning i 2 månader och slippa att det faktiskt händer någonting när man inte är beredd på det och det kanske får värre konsekvenser?
Folk säger hela tiden att det inte finns pengar till saker inom kommunen och att kommunen lägger det som finns på fel saker. Om dom nu ska lägga 300 000 på att bygga en TILLFÄLLIG bro när det redan finns en tillgänglig väg så kommer ju garanterat någonting annat bli lidande i onödan. Ni har nästan ett halvår på er att planera hur ni ska ta er till och från jobbet på bästa sätt, hur mycket tidigare ni måste gå upp på morgonen eller anpassa era övriga tider, era inköp och era leveranser!
Jag kommer själv drabbas under avstängninen av tunnlarna, men jag har köpt mig en cykel istället så jag kan cykla till jobbet istället för att ta bilen på morgonen. Kommer väl ta något längre tid än med bilen, men jag kommer i alla fall få bra med träning och spara lite bensinpengar.
Sälj du din bil så spar du alla bensinpengar, du verkar ju kunna ta dig dit du vill ändå.
RaderaTanken har slagit mig många gånger kan jag säga, men den är bra att ha ibland tyvärr.
RaderaBra synpunkter! Går jag till mig själv så är det min lathet och bekvämlighet som tycker sådana här saker ställer till det för mig.
RaderaSen om möjligt är det bra att anpassa sig till säsongsverksamheter.
Hej
SvaraRaderaliten kalkyl i all enkelhet, säg att det är 200 bilar per dygn, 60 dagar och extra 10 km per sräcka, hälften (15 km) dubbel resa - detta är troligen lågt räknat.
200 bilar*15 km*60 dgr = 180 000 km, säg rörlig del 15 kr per mil, vilket ger en extra kostnad om 270 000 kr.
sen har vi post, sopbilar, transporter till företag mm.
Och vi som övriga sakägare i området, dvs boende, har överhuvudtaget inte fått någon information innan eller sålunda ej blivit inbjudna.
300 tusen som en provisorisk bro kanske skulle kosta, är andra sammanhang en sån skitsumma så den skulle inte ens någon på kommunen böja sig ned för att plocka upp om den tappades på backen.
SvaraRaderaKommunen skulle ju nyss kunna tänka sig att lägga 6 miljoner (20 broar) på att renovera landbadet utan uppvärmning enligt den anlitade konsulten.
(är den kalkylen offentlig förresten?)
18 tusen mil som det kan bli extra enligt Leif Bohmans exempel ovan, är mycket både för miljö och i hänseende med ökad olycksrisk, 200 bilar/dygn är dessutom troligen i underkant.
Det behövs bara en enda liten olycka på omvägen via Hässleröd mellan bil och ryttare eller något annat, där någon skadas, eller värre, så är 300 tusen småpengar.
Ove
Med den omvägen som skissen visar så blir det ju nästan lika långt (eller nära) för Gustafsbergarna att åka till ICA Supermarket i Ljungskile som att åka till ICA Kvantum i Uddevalla. Kanske rent av går snabbare till Ljungskile med tanke på vägtypen.
SvaraRaderaMvh Johan Falk
och alla vi som vill besöka Christiernins begravningsplats,,,,,,,,,
SvaraRaderaFörsvarsmakten kanske vill öva lite med deras brobandvagn eller liknande?
SvaraRaderahttp://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/mark/brobandvagn-120/